Men In Black 3

Het was in 1997 toen regisseur Barry Sonnenfeld de bioscoopgangers trakteerde op Men In Black, een heerlijke film met een verrassende combinatie van sciencefiction en komedie. Na een aardig vervolg in 2002, die wel veel weghad van een herhalingsoefening, is het derde deel van de succesvolle reeks onlangs op de glimmende schijf verschenen. Weet Men In Black 3 het succes van de voorgaande films door te zetten?

Men In Black 3 01

Men In Black 3 opent met een spectaculaire ontsnapping van de buitenaardse topcrimineel Boris het Beest (Jemaine Clement) uit een extra beveiligde gevangenis op de maan. De Boglodiet Boris zat daar al gevangen sinds hij in 1969 door Agent K (Tommy Lee Jones) achter de tralies belandde. Een arrestatie die niet zonder slag of stoot verliep en waarbij de Boglodiet een arm verloor. Boris zint op wraak maar wil ook zijn arm terug en keert, met behulp van een tijdreismachine terug naar 16 juli 1969, de dag waarop de Apollo 11 richting de maan werd geschoten. Als agent J (Will Smith) op de dag van de ontsnapping op zijn werk aankomt blijkt al snel dat hij de enige is die zich agent K nog kan herinneren. Agent K blijkt al veertig jaar niet meer te leven. In een ultieme poging zijn partner te redden, en ook de rest van de wereld, die ten prooi dreigt te vallen aan een invasie van een Boglodietenleger, reist ook agent J terug in de tijd. Samen met de nog jonge agent K (Josh Brolin) gaat agent J de strijd aan met als doel de wereld te redden van een totale ondergang.

Men In Black 3 02

Toen Barry Sonnenfeld aan de opnames van Men In Black 3 begon wist eigenlijk nog niemand hoe het verhaal zou eindigen. Het scenario voor de film was namelijk nog niet af. Best wel opmerkelijk als je nagaat dat de regisseur daar tien jaar de tijd voor had gehad. Het scenario voor het derde deel van de Men In Black-reeks werd geschreven door Etan Cohen, die eerder naam maakte met onder meer Tropic Thunder, die met het script voor Men In Black 3 een heerlijk verfrissend verhaal weet neer te zetten. Omdat de film zich voor een groot gedeelte in de zestiger jaren afspeelt krijgen we een mooi beeld van die tijd te zien door middel van prachtige Amerikaanse auto's, heerlijke muziek uit de sixties en buitenaardse wezens die zo van de set van een klassieke Roger Corman-film lijken te komen. De film mag dan ook gerust worden gezien als een eerbetoon aan de epische ruimtefilms uit het tijdperk van weleer.

Men In Black 3 03

Josh Brolin weet in de film op onnavolgbare wijze de jongere versie van agent K neer te zetten. Waar het personage, gespeeld door Tommy Lee Jones, een ietwat norse man is geworden die weinig zegt, is de jonge K een sympathieke kerel. Ook Will Smith is weer helemaal in zijn element, de combinatie van actie en komedie is echt een rol die op zijn lijf geschreven lijkt. Special-Effects veteraan Rick Baker mocht zijn kunsten ook weer eens vertonen bij het bedenken van de buitenaardse wezens en ging heerlijk over de top met de Boglodiet Boris het Beest, zonder enige twijfel één van de meest angstaanjagende wezens tot nu toe in deze filmreeks. Wat de film vooral een lust voor het oog maakt zijn de vele cameo-rollen in de film. Zo kun je als je goed oplet onder meer Will Arnett, Justin Bieber, Tim Burton en Lady GaGa als aliëns voorbij zien komen. En met niemand minder dan David 'Sledgehammer' Rasche in de rol van Agent X weet je dat het wat de cast betreft niet meer fout kan gaan. En last but not least is er dan nog het personage Griffin (Michael Stuhlbarg), een alien die de gave heeft om de toekomst van iemand anders te kunnen zien. Het enige nadeel is dat hij meerdere toekomsten van een persoon kan zien en dus niet altijd weet wat er nou echt gaat gebeuren. En dat levert fraaie taferelen op.

Men In Black 3 04

Men In Black 3 is een film die je gerust vaker dan één keer kunt gaan bekijken. Bij elke kijkbeurt vallen je namelijk weer nieuwe details op in deze zeer geslaagde vervolgfilm. Met 106 minuten is Men In Black 3 tot nu toe het langste deel in de succesvolle reeks. En dat is natuurlijk alleen maar fijn, aangezien we bij de vorige delen soms het gevoel kregen dat de films wel wat langer hadden mogen zijn.

Men In Black 3 05

Extra's:

Partner's in Time: the Making of MIB3 (25.20 min)
Een mooie uitgebreide blik achter de schermen van deze leuke sciencefiction-film. Interviews met de cast en crew maken dit een leuk en informatief kijkje achter de schermen van een blockbuster.

Gag Reel (3.45 min)
Een heerlijke collage van bloopers.

Pitbull - Back in Time (3.34 min)
De videoclip die bij het hitje uit de film hoort.

Trailer: The Amazing Spider-Man

De bioscooptrailer voor Men In Black 3.

Conclusie: Ben je in de stemming voor een film met een behoorlijke dosis humor en heerlijke klassieke sciencefiction dan is Men In Black 3 een absolute must-have en een prima stuk vermaak. Een fijne film, die je over een aantal jaar nog steeds met plezier in je dvd-speler zal stoppen. Tijdloos vermaak!