Kinect Rush: Een Disney Pixar Avontuur

Exclusief voor Xbox 360

Spanning, avontuur en plezier. Veel gamers zullen bij deze woorden toch eerder een groot machinegeweer in een oorlogssetting voor ogen hebben dan een pratende rat of een race-auto met ogen. Om toch ook jonge gamers een leuke tijd te bieden heeft Microsoft samen met Disney Pixar Studios deze drie woorden gebundeld in Kinect Rush: Een Disney Pixar Avontuur. Zal het net zo leuk zijn om in Pixar-films te spelen als het is om ze te bekijken?

Maak je mannetje
Kinect Rush begint met het maken van een personage. Hierbij heb je een grote keus aan opties om een geheel eigen personage te creëren. Voor wie dit te veel moeite vindt kun je ook kiezen voor één van de standaardpersonages. Daarna word je in het Pixar Park afgezet met de bus. In het park kom je verschillende kinderen tegen die met je willen spelen.

Het Pixar Park is onderverdeeld in vijf delen rondom een groot plein. Elk deel staat voor één van vijf films van de Disney Pixar-studio, Cars, Toy Story, Ratatouille, Up en The Incredibles. In elk gedeelte kom je een kind tegen dat een avontuur in de betreffende film met je wil spelen. Je personage verandert dan naar een personage dat hoort in de film. Je wordt een race-auto in Cars of een rat in Ratatouille. Overal word je wat anders.

Speel in de film
Elk filmgedeelte kent een aantal episodes die je moet spelen. Hierbij moet je in de setting van de film een speciale opdracht volbrengen. Zo moet je bijvoorbeeld het huis van Carl uit Up achterna en de laatste Omidroid uit The Incredibles verslaan. Hierbij ren je voor de Kinect-controller om jouw personage vooruit te bewegen. Hierbij zijn er verschillende handelingen die je in de levels moet verrichten. Rennen, glijden, racen, roeien, klimmen, er is niet veel variatie in de soorten bewegingen, maar net genoeg om het spel niet heel saai te maken. In elk level word je begeleid door één van de hoofdpersonages uit de film.

In totaal zijn er vijftien episodes te spelen, drie per film. Hierdoor heb je behoorlijk snel alles gespeeld. Om Kinect Rush voor iets langere tijd interessant te maken kun je tijdens het spelen munten verzamelen. Hiermee kun je in eerste instantie de volgende episode vrijspelen, maar na de derde episode ook extra features en extra uitdagingen. Zo kun je bijvoorbeeld elk Cars-level nog een keer spelen, maar dan met een jetpack op je auto voor een turboboost. Ook kun je de levels spelen met extra uitdagingen zoals zo veel mogelijk kartonnen beeltenissen omver rijden. Hoe het ook zij, het blijven dezelfde levels met dezelfde banen en het is nog maar de vraag hoe lang kinderen die het spelen dit leuk blijven vinden.

Gezellig samen
Kinect Rush kent ook een co-opmodus. Dit is een soort hop-in hop-out co-op. Je kunt met een vriend of vriendin samen spelen. Deze hoeft alleen maar voor de camera te gaan staan om mee te kunnen spelen. Loopt de tweede speler uit het beeld van de camera weg, dan speel je zonder dat het spel onderbreekt weer alleen verder.

Wanneer je samen speelt heeft dat ook invloed op de gameplay. In de bepaalde onderdelen van de levels zul je ook echt samen moeten spelen. Zo zal de één op een schep moeten gaan staan terwijl de ander op het handvat springt en je zo lanceert naar een hendel die je moet overhalen. Dit moet je in je eentje ook doen, maar dan doet de npc die met je meeloopt dit voor je.

Kinect Rush: Een Disney Pixar Avontuur is een vermakelijk spel. Het zal zeker voor kinderen leuk zijn om in de werelden van vijf beroemde Disney Pixar-films te spelen, zeker omdat zij hierbij begeleid worden door een aantal van de hoofdpersonages. De gameplay is aan de ene kant kort, maar heeft een iets langere houdbaarheidsdatum door de extra features en uitdagingen die je kunt vrijspelen. Doordat je beperkt bent tot vijftien levels gaan deze extra’s toch redelijk snel vervelen. Het spel is een leuke aanvulling voor mensen met kinderen die van Disney-films houden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Spelen in Disney-films - Behoorlijk kort 6,5
+ Vermakelijke gameplay - Veel van hetzelfde