Dead Island

SPLATSCH
Als laatste is er de sandboxed omgeving waarin je mag rondlopen. Het spel begint op een tropisch eiland en naargelang de game vordert, zal je ook op andere plekken komen. Echter kom je er al snel achter dat Techland zo nu en dan een beetje valsspeelt met het plaatsen van zombies op de map. Dat merk je vooral in het eerste gebied. Door de hele map loopt één centrale weg. Je hebt de mogelijkheid om met een jeep over deze weg te rijden en als je dit wat vaker doet, merk je dat er een aantal punten zijn waar standaard zombies geplaatst worden. Zodoende kan je op een gegeven moment precies aangeven waar wél zombies zitten en waar niet. En dat is jammer, want daardoor verdwijnt het hele schrikeffect aangezien je vaak al weet dat er een zombie om de hoek ligt. Een ander nadeel van de sandboxed omgeving binnen Dead Island is dat er maar één weg is waar je met de auto op mag rijden. Zodoende is er een groot gebied waar met een auto niet kan komen. Dit houdt gewoonweg in: veel lopen over dezelfde plekken. Hierdoor zal je tig keer langs dezelfde punten komen en gecombineerd met de voorspelbaarheid voelt het geheel zeer repetitief aan.

DeadIsland

Meneer, er zit een spijker in uw oog
Zodra je een zombie tegenkomt, begint de pret weer terug te komen. Nu mag je namelijk je wapens tevoorschijn toveren en zombies slachten, want zo voelt het aan. De game speelt zoals je verwacht van een zombiegame en dat is zeker niet negatief. Met de juiste wapens kan je de ledematen van een zombie eraf hakken waardoor hij jou alleen maar kan bijten. Vooral bij de wat grotere zombies is het leuk om ze strompelend op je af te zien komen in een poging je te bijten. Een stapje naar links, een zwaai met met je spijkerknuppel en zijn benen werken ook niet meer zoals ze horen te werken. Soms is het heerlijk om evil te zijn. Alleen komt hier langzaam een minpuntje om de hoek kijken. Het volgende onderdeel geldt logischerwijs niet voor elke gamer maar het is wel iets waar ik als reviewer me aan stoorde. Zoals een gebruiker van het FOK!forum al mooi benoemde, Dead Island heeft last van het Oblivion-complex. Hierbij wordt bedoelt dat elke zombie met jou meelevelt. Als jij level 25 bent, zullen zij tussen de 23 en 27 zitten. Het is mogelijk om vanaf het begin de hele map te exploren. En dat wil je niet met zo'n grote game. Eigenlijk moet de map enkele plekken hebben waar je als level 1 nooit niet hoeft te komen aangezien er nogal wat level 30's rondlopen. En als jij level 30 bent, wil je al fluitend door het eerste level lopen terwijl je links en rechts wat koppen afhakt. Als Techland iets beter had geluisterd naar de klachten bij de buurman van Elder Scrolls, dan hadden ze dit onderdeel iets beter aangepakt.

DeadIsland

Forever alone
Als je een tijdje hebt rondgelopen in je uppie, wordt het toch wel eens tijd om samen met een mattie te gamen. Helaas is het niet mogelijk om gezamenlijk op één bank met een pilsje zombies in elkaar te meppen, want splitscreen co-op zit er niet in. Dan maar proberen om online wat zombies te slachten. En ook hier gaat er flink wat mis. Er zitten een aantal flinke bugs in het spel die er gewoonweg niet in mogen zitten. De ergste bug is er één waarbij je voortgang niet wordt opgeslagen. Dan heb je samen met je mede-hunter wat zombies op de pijnbank gelegd, blijkt dat niks is opgeslagen. Waar je de avond ervoor nog level 30 was, ben je nu weer terug naar level 27. Het is ook niet te achterhalen of je co-op sessie succesvol is. Dat kan je alleen controleren door na afloop te hopen dat je alles niet voor niets is geweest. Hierdoor heb je toch de neiging om de co-op maar over te slaan totdat er een patch wordt uitgebracht.

Het co-op systeem in Dead Island had ook wat beter uitgewerkt mogen worden. Het is nu veel te makkelijk om snel te stijgen door te boosten. Als je collega een level 40 is en jij nog maar level 10, dan kan je zijn game joinen. Elke keer dat een zombie gekilled wordt, wordt de XP netjes gehalveerd en krijg jij meer XP dan je normaliter zou krijgen. Hierdoor is het mogelijk om als level 1 te beginnen en binnen een half uur op level 15 te zitten. Dit is geen bug of glitch maar toch had Techland iets meer tijd en moeite kunnen steken in de co-op om dit op een andere manier op te pakken.

DeadIsland

Hallo mooie jongen
Grafisch gezien is de game zeker niet slecht. De tussenfilmpjes zijn erg mooi in elkaar gezet. Tijdens zo'n filmpje zit de sfeer er weer even in maar deze verdwijnt weer snel zodra het filmpje voorbij is. Ook de omgevingen zien er schitterend uit. Het tropische eiland (en ook de latere maps) zien er adembenemend goed uit en voelen ook tropisch aan. De ontwikkelaar had de personages die je tegenkomt wel wat meer aandacht mogen geven. Je kun wel met ze praten, maar ze reageren totaal niet op je. Als je een personage van achter aanspreekt, zal deze zich niet omdraaien maar met de rug naar je toe blijven staan. Als je hoger staat dan een personage, blijft deze stoïcijns recht naar voren kijken, waardoor deze dus eigenlijk met je kruis staat te babbelen. Ook zit er geen emotie in de gezichtsuitdrukkingen en dat is een groot contrast met de emotie die wél terugkomt in de stem van een personage. Maar dan loop je weer terug naar buiten en dan kijk je naar de zee en dan voel je dat alles goed komt. Zelfs als mensen met je kruis gaan praten.

DeadIsland

Al met al moet nog blijken of het succes van Dead Island aan kan blijven. De game zit vol met elementen die de game niet ten goede komen. De co-op is geteisterd met bugs en glitches. Het mee-levelen van vijanden is iets dat door menigeen wordt afgekeurd, de sfeer is maar kort aanwezig en komt zelden terug zoals je het wilt en de voorspelbaarheid van zombies maken dat het schrikeffect ook snel verdwijnt. De game heeft hoog ingezet met een prachtige trailer maar gooit zijn eigen ruiten in door deze verwachtingen eigenlijk nooit waar te maken. Een gemiste kans.

Cijfer
+ Zombies slachten is altijd +1
- Geen sfeer