DVD: Twelve

Als je de achterkant van de cover leest, zou je kunnen denken aan de boeken van Bret Easton Ellis, waarin de rijke jeugd in het Amerika van de jaren '80 zich tegoed doet aan drugs, drank en alleen maar feest. in Twelve is dit alles ook terug te vinden, alleen is het iets minder glamoureus dan in een film als Less Than Zero, gebaseerd op het boek van Bret Easton Ellis. Verteld door Kiefer Sutherland, met in de hoofdrollen Chace Crawford (The Covenant, Gossip Girl), Emma Roberts (Scream 4, Valentine's Day) en Curtis "50 Cent" Jackson (Righteous Kill, Get Rich Of Die Trying).

Twelve screenshot

'White Mike' (Chace Crawford) - zo wordt hij in de film steeds genoemd - is een 17-jarige jongen die na het overlijden van zijn moeder volledig zelf dient te rooien. Zonder dat zijn vader het weet, stopt hij met school en begint geld te verdienen met drugshandel. Hij groeit al snel uit tot de 'person to know' als je wiet wil hebben in zijn deel van New York. Zijn klantenkring bestaat voornamelijk uit de rijkeluiskinderen in de Upper East Side van de stad. Deze kids komen in hun vakantie terug van hun kostscholen naar de stad waar ze zich tegoed doen aan alcohol en drugs en Mike zorgt voor de drugs.

Mikes vriendin Molly weet niets van het dubbelleven van haar vriendje en gelooft hem wanneer hij haar vertelt dat hij bij zijn vader werkt. Mike wordt steeds dieper in de New Yorkse drugshandel getrokken en krijgt te maken met een nieuw soort levensgevaarlijke drug die zijn intrede doet, genaamd 'Twelve'. Zijn leverancier van wiet, Lionel (Curtis "50 Cent" Jackson) zorgt ook voor Twelve en bedient daarmee een deel van Mikes klanten. Mike zelf wil zijn vingers er niet aan branden, hij weet dat het gevaarlijk spul is.

Twelve screenshot

In Twelve loopt een aantal verhalen door elkaar heen. Hoofdpersoon Mike kent veel mensen en is daarom de spil in het verhaal; iedereen is op een bepaalde manier wel verbonden met 'White Mike'. De dood van zijn moeder speelt ook een belangrijke rol in het verhaal, het is de reden waarom Mike doet wat hij doet. De feestjes waar de klanten van Mike naar toe gaan, zijn voor de drugsdealer perfecte gelegenheden veel geld te verdienen. Hij weet dat hij daar zelf niet past en heeft het daarom totaal niet op zulke feestjes. Drugsleverancier Lionel houdt zich lang afzijdig van de klanten van Mike, totdat een wiet-klant van Mike graag het nieuwe 'Twelve' wil hebben. Op dat moment komen de levens van Mike en Lionel te dicht bij elkaar en barst de bom.

Twelve screenshot

Twelve begint misschien wat vreemd; verteller Kiefer Sutherland stelt hoofdpersoon 'White Mike' aan je voor. Maar vanaf dat moment 'gaat de film lopen', je weet vrij snel wie belangrijk zijn en waar het verhaal over gaat. Het is af en toe even wennen als je shots ziet tegen een witte achtergrond; een flashback waarin je door de verteller wordt uitgelegd wat je ziet. Het moet gezegd dat de grimmige sfeer van de drugshandel in New York mooi in beeld gebracht is, zeker in contrast met de chique rijkeluiskinderen in de Upper East Side. Het beeld is vaak wat grauw en dat zorgt voor de juiste sfeer in de film.

Hoofdpersoon Mike wordt door Chace Crawford goed neergezet; je ziet echt een jongen die worstelt met de dood van zijn moeder en geld probeert te verdienen met drugs. Overigens heeft hij zelf nog nooit gebruikt, zelf geen alcohol. Emma Roberts speelt de mooie en brave Molly ook met verve en terloops zie je ook nog het broertje van Macaulay Culkin - Rory - voorbij komen. Alle acteurs zetten een geloofwaardige rol neer, de rijkeluiskinderen, de opscheppende jonge sporters en natuurlijk Curtis Jackson, want 50 Cent als drugsdealer is natuurlijk een inkopper. Zeker als je er veel van verwacht is Twelve een film die positief verrast. De emoties komen goed over en het is geen standaard verhaal geworden. De dvd kent geen extra's die je kunt kijken, het laat je derhalve achter met het bijzondere einde.