DVD: Machete

Waarschijnlijk ken je hem nog wel uit de trailer in Planet Terror van Robert Rodriquez, misschien dacht je toen: wat grappig een trailer van een fake film. De regisseur had het plan in 1993 al gevat - nadat hij hem in 2001 in Spy Kids acte de présence liet geven - om het karakter Machete een eigen film te geven. Een Mexicaan die niet terugdeinst voor een gevechtje meer of minder. Samen met zijn vlijmscherpe mes kan hij de criminaliteit van het Midden-Amerikaanse land bestrijden.

Machete dvd cover

Als Mexicaanse federale staat Machete bekend als een agent die het niet schroomt zijn gigantische mes te pakken en deze vakkundig te gebruiken. Drugsbaron Torrez (Steven Seagal) heeft de vrouw van Machete ontvoerd; de federale wil haar zo snel mogelijk terugvinden. Koelbloedig laat Torrez haar echter vermoorden en Machete besluit naar Texas te gaan omdat hij zijn leven in Mexico niet meer zeker is. Daar aangekomen gaat hij op zoek naar werk en vindt dat dankzij Michael Benz (Jeff Fahey). Machete moet de corrupte senator McLaughlin (Robert DeNiro) doodschieten.

Machete ontdekt dat hij wordt bedrogen en beseft dat de senator hém wil vermoorden. De bikkelharde Machete is echter niet kapot te krijgen en raakt slechts gewond. Hij besluit zijn broer priester Benito del Toro (Cheech Marin) om hulp te vragen; het startsein voor een bloederige strijd op leven en dood, met daarbij een heleboel 'wtf-momentjes'. Hij wordt bijgestaan door de schitterende immigratieagente Sartana (Jessica Alba) en de undercover tacoverkoopster Luz (Michelle Rodriquez).

Machete screenshot

Weet goed waar je aan begint als je Machete gaat kijken. Je moet echt houden van de films die Tarantino en Rodriquez maken als je niet door deze film teleurgesteld wilt worden. Maar als je films van bovenstaande heren cool vindt, dan zit je hier ook zeker gebakken. Danny Trejo ís Machete; zijn verweerde kop en brede lichaam passen precies in het plaatje van de moordlustige agent. De film is ook precies wat je verwachtte van de trailer uit 2007. De dames die hem flankeren in de film - Jessica Alba en Michelle Rodriquez - staan ook zeker hun mannetje. Deze kick-ass babes horen thuis in een film als deze. Robert DeNiro als senator zet een aardige prestatie neer, maar het gevoel blijft dat hij weer eens een hoofdrol moet spelen.

Machete screenshot

Oud Miami Vice held Don Johnson heeft ook een kleine rol in de film, die hij overigens met verve speelt. Over Steven Seagal kunnen we kort zijn; wat is hij slecht! Hij moet doorgaan voor een Mexicaanse drugsbaron, maar zijn Spaanse accent is nog slechter dan zijn films. Lindsay Lohan komt ook nog voor in Machete en laat je wenkbrauwen een paar keer goed fronsen. Het grote aantal bekende acteurs in Machete zorgt ervoor dat het geen dertien in een dozijn-film geworden is, maar één die je goed bijblijft. Je moet er voor in de stemming zijn en er van houden, maar als dat zo is dan is Machete zeker een topfilm!

De dvd's verschijnen in verschillende editie's met één van de verschillende karakters op de cover. De extra's die op de 2-disc special staan, zijn helaas niet om over naar huis te schrijven. De behind the scenes bestaat uit een aantal shots vanachter de schermen tijdens de opnames, geen commentaar verder, alleen de shots. De filmcilps en fotogallerij zijn eigenlijk ook niet echt bijzonder. De interviews zijn aardig, maar hadden eigenlijk verweven kunnen worden met de behind the scenes en de publiciteitscampagnes zijn gewoon de trailers. Kortom, jammer dat hier niet veel meer uit gehaald is.