DVD: The Informers

Bret Easton Ellis was een naam die mij direct deed denken aan mijn middelbare school. Ik had namelijk een keer een boek gelezen van deze auteur. 'Less Than Zero' ging over een groep veel te rijke jongeren in de Verenigde Staten die met het geld van hun ouders veel verkeerde dingen deden. The Informers lijkt in eerste instantie over hetzelfde te gaan. De inslag van Bret Easton Ellis is toch steeds die kritiek op de Amerikaanse samenleving en daarbij in het bijzonder de kritiek op de jongeren. De film speelt zich af in de jaren '80 van de vorige eeuw in het roemruchte Los Angeles. Een wereld vol drank en drugs; een perfecte ambiance voor niemand minder dan Mickey Rourke.

Ook in de bekende film American Psycho bekritiseert Bret Easton Ellis de samenleving van het land waarin hij leeft. De rijke kinderen in de grote steden moeten het ontgelden. In The Informers gebeurt dit net zo. Het is een gelaagd verhaal geworden waarin meerdere personages aan de boven- en onderkant van de samenleving worden belicht. Ieder met zijn eigen problemen. In de film draait het om een losbandige rockster, een oudere nieuwslezer, een voyeuristische portier en een amoreuze oplichter. Verder draait het ook om de talloze mooie, blonde jongeren die niet van de drank en drugs kunnen afblijven. Zonder veel over de film los te laten, kan wel gezegd worden dat je moeilijk alle verhalen kunt navertellen. Zo is de jonge Graham verliefd op een meisje dat hij ook nog eens deelt met een vriend van hem. Al met al een rare situatie, maar in het Los Angeles van de jaren '80 de normaalste zaak van de wereld.

Dan is er de rocker. Hij is vaker in hogere sferen dan hij nuchter is en vraagt zich in een vliegtuig serieus af of hij nu wel of niet in LA gewoond heeft. Geen raketgeleerde dus. De rocker is de leider van een band, The Informers, waar de film haar naam dus aan heeft ontleend. Heerlijke jaren '80 muziek komt je tegemoet als je een clip van de band te zien krijgt. Dit decenium ging natuurlijk gepaard met de nodige verdovende middelen. Hij kan daarom beter geen korte mouwen aan trekken wanneer hij geïnterviewd wordt, omdat hij 'gaten' in zijn armen heeft. De verhalen zijn wel duidelijk, maar lastig om nog eens voor de geest te halen.

Wanneer een film draait om drugs, drank en criminaliteit, kun je eigenlijk niet om Mickey Rourke heen. De man beleefde een fantastische comeback met The Wrestler, maar lijkt ook in deze film prima op z'n plek. Hij speelt een crimineel die voor 'zaken' weer even in de stad is. De goedgebruinde vechtersbaas laat zich van zijn beste kant zien, maar tot echte verdieping komt het helaas niet. Dat is ook meteen het probleem van een gelaagd verhaal.

Helaas kon deze film niet voldoen aan de hoge verwachtingen die ik had voordat ik het schijfje in mijn dvd speler stopte. Met redelijke namen als Billy Bob Thornton, Kim Basinger, Winona Ryder en Mickey Rourke heb je toch een stel aardige acteurs in de cast zitten, maar het is niet de topper die het misschien wel had moeten zijn. Desondanks maakte de film wel deel uit van het bekende Sundance festival in 2009, en is het best een aardige film om te zien. Jammer genoeg blijven de verhaallijnen wat aan de oppervlakte steken en komen de personages niet volledig tot bloei. De film begint overigens wel goed. Na dit begin bedruipt je idee dat je nog heel wat te wachten staat, maar helaas. Het gevoel dat overheerst na het kijken van deze film is toch dat er best wel wat meer in had gezeten. Jammer.