DVD: My One and Only

Renée Zellweger is en blijft voor velen toch het springerige meisje uit Bridget Jones's Diary. Weinig mensen zullen haar herinneren als de ietwat rare Miss Potter in de gelijknamige film. Haar Oscar zal wellicht ook niet bij veel mensen een belletje doen rinkelen. Maar ze is in ieder geval bekend. Zal zij genoeg credits opgebouwd hebben om My One and Only tot een succes te maken?

Dvd cover My One and Only

Anne Deveraux (Zellweger) is een pittige tante die haar man haast letterlijk met de broek op de knieën heeft betrapt. Ze besluit dat dit de laatste keer is dat zij haar man haar laat bedriegen en laat haar zoon een gloednieuwe Cadillac kopen om op reis te gaan. Ze gaan op reis door het land op zoek naar een man die voor Anne en haar kinderen kan zorgen. Het type man maakt Anne niet zoveel uit, zolang hij maar bulkt van het geld! En daar gaat ze dus naar op zoek. Ze blijft zich gedragen alsof ze nog steeds geniet van de weelde die haar man Dan Deveraux (Kevin Bacon) haar altijd gaf. Maar de waarheid gebied te zeggen dat zij weinig geld over heeft en zo snel mogelijk een weldadige man nodig heeft.

Bekende namen

Op haar tocht naar rijkdom komt Anne een aantal mannen tegen die ons niet onbekend voorkomen. Zo zien we een ietwat driftige militair met Anne hokken die toch wel veel lijkt op Mr Big uit Sex and the City (Chris Noth). Daarnaast zien we een bekende homoseksuele man die in My One and Only toch voor de vrouwen gaat (Eric McCormack) Will uit Will & Grace. Tot slot is er nog een rijke man die voor het hart van Anne gaat, de psychisch niet in orde zijnde Bud (Nick Stahl). Deze man wil graag met Anne trouwen, maar blijkt dit ook gedaan te hebben met 11 andere vrouwen voordat hij Anne tegen het lijf liep in zijn verfwinkel. Gelukkig wordt dit door zijn echte vrouw aan Anne verteld.

Mager plot

De zoons van Anne spelen een belangrijke rol in het leven van de vertrokken echtgenote van de bekende jazzmuzikant Dan Deveraux. Ze moeten echter wel steeds hun net opgebouwde leventje achterlaten wanneer Anne het weer niet getroffen heeft met haar nieuwe aanstaande. De oudste van haar twee zoons, George, heeft het meeste last van alle verhuizingen. Hij wil graag terug naar zijn vader in New York, maar Anne ziet hier absoluut geen heil in. Ook vader Dan geeft aan zijn zoon aan dat hij niet geschikt is voor het vaderschap, hij is immers bijna de helft van het jaar op tournee. Naast deze ingrijpende vader-zoon relatie is het plot niet echt sterk te noemen. De jongste zoon van Anne is een jongen die graag in musicals speelt op elke school die hij bezoekt. Daarnaast draait de film om de reis die Anne maakt om een nieuwe man te vinden, maar de film blijft zich op de oppervlakte bevinden. De karakters ontwikkelen zich nauwelijks, op George na en het tempo in de film is te traag. Dit is erg jammer, want er had meer uit My One and Only kunnen worden gehaald.

Het oordeel

De film blijft jammer genoeg rond hetzelfde trage niveau zweven als waarin hij begint, dat is enerzijds logisch, omdat het verhaal zich in de jaren '50 afspeelt. Anderzijds had een klein tempoverhoginkje wellicht voor een betere film kunnen zorgen. De film is zeker niet slecht, maar het is niet bepaald een blockbuster. Zodra je door het trage begin heen bent (dat wi zeggen dat je eraan gewend bent geraakt) kijkt hij lekker weg. Niets meer, niets minder.