Samba de Amigo

Vraag een willekeurige gamer naar dé game voor de Dreamcast en het antwoord wat je krijgt zal negen van de tien keer Samba de Amigo zijn. Ik heb nooit een Dreamcast gehad en überhaupt pas dit jaar voor het eerst zo\'n apparaat gebruikt, maar Samba de Amigo kende ik wel. Dat was dat ene muziekspel met die sambaballen! Na de eerste Samba de Amigo game is het lange tijd stil geweest rond Amigo en zijn sambaballen, maar daar is verandering in gekomen met de komst van Samba de Amigo voor de Nintendo Wii.

De charme en bekendheid van Samba de Amigo voor de Dreamcast komt deels door de speciale controllers die bij het spel geleverd werden. Deze controllers waren in de vorm van echte sambaballen die je moest schudden op de maat van de muziek. Helaas, of gelukkig, zijn speciale controllers voor de Wii-versie niet nodig, de Wiimote en Nunchuck reageren al op beweging. Om het spel te spelen heb je per speler een setje van twee controllers nodig. Dit kunnen een Wiimote en Nunchuck zijn, of twee Wiimotes. Op het scherm staan zes gekleurde cirkels gepositioneerd in een zeshoek. Met de Nunchuck in je linkerhand bestuur je de drie linker cirkels, en met de Wiimote de rechter cirkels. Door je armen omhoog, opzij of naar beneden te doen kun je alle cirkels \'raken\'. Het is de bedoeling dat je op het goede moment de juiste cirkels raakt door die kant op te wijzen met je controllers en ze te schudden. Vanuit het midden van de zeshoek verschijnen balletjes die naar één of twee cirkels gaan op de maat van de muziek, waarna je op het juiste moment je controllers moet schudden. Het concept is heel simpel, vergelijkbaar met Dance Dance Revolution, maar kan heel erg moeilijk worden, ook vergelijkbaar met Dance Dance Revolution.

Het belangrijkste van spellen die om timing draaien is dat de controls goed werken. In Samba de Amigo is dat erg wisselend. De eerste keer speelde ik tegen mijn zwager die nog nooit een Wiimote in zijn handen had gehad, en ik verloor gigantisch. Uiteraard gaf ik direct de controller de schuld, want zo slecht kan ik niet zijn. Mijn schoonzusje had met mijn controllerset hetzelfde probleem, terwijl ik met de controllerset van mijn zwager een stuk beter scoorde, maar nog lang niet zo goed als dat hij zelf scoorde. Het probleem ligt hem dan ook niet in de controllers die slecht reageren, maar in hoe je de controllers zelf instelt. Als je de eerste keer gaat spelen moet je alle bewegingen voordoen, waarna deze als basisbewegingen worden gezien. Ga je echter de controllers net anders gebruiken als je echt gaat spelen dan worden veel van de bewegingen niet goed herkend en wordt de verkeerde cirkel geselecteerd. Het is dus erg belangrijk om te zorgen dat de basisbewegingen goed gedaan worden. Zijn deze eenmaal goed gedaan en kun je de bewegingen goed herhalen dan zul je verder weinig problemen meer ondervinden met de besturing van het spel.

Samba de Amigo is een muziek-game, en over het algemeen zijn dat redelijk lineaire spellen en dat gaat hier ook op. Allereerst is er een redelijk korte careermode waarin je alle liedjes een keertje doorspeelt en nieuwe liedjes, geluidjes en personages kunt unlocken. Op easy kun je hier in een uurtje mee klaar zijn, maar op hard ben je er uiteraard een stuk langer mee bezig. Mocht je gewoon even snel een spelletje willen spelen, dan is er de quick gamemode en tegen je vrienden kun je spelen in de battlemode. Met vier personen spelen is er echter niet bij, je kunt maximaal met twee mensen tegelijk spelen. Naast deze modi is er ook nog de survivalmode waarin je moet proberen zo lang mogelijk te blijven dansen. Tot slot blijft de Wii natuurlijk de console van de minigames, en zo ook in Samba de Amigo. De developers hebben een aantal minigames in het spel gestopt, waarvan niet helemaal duidelijk is wat ze nou precies met samba te maken hebben. Bij sommige spelletjes is er nogwel iets van overlap met de basisgameplay, zoals het whack-a-mole waarbij je de mollen die in de bekende cirkels verschijnen zo snel mogelijk moet slaan, maar bij het beachvolleybal dat je op een hele andere manier bestuurt vraag ik me af waarom ze dat erin gestopt hebben. Hetzelfde geldt voor de minigame waarin je een piñata moet slaan, nadat je één keer de piñata kapot geslagen hebt en dus de maximale score hebt gehaald is er geen reden meer om dat ooit nog een keer te doen.