Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises

Als er één Japanse dokter de afgelopen jaren beroemd is geworden is het wel Dr. Kawashima. Het brein achter de Braintraining-games heeft twee zeer succesvolle games voor de Nintendo DS opgeleverd. De games zijn wellicht zelfs de reden dat de Nintendo DS populair is geworden bij het grote publiek en dat de DSi XL is verschenen. De hersenspecialist heeft nu zijn medewerking en naam aan de Kinect-game Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises verleend, waarin je niet alleen je hersens moet gebruiken, maar ook je hele lichaam.

In de praktijk komt de combinatie van lichaam en hersens erop neer dat je met je hersens een oplossing moet bedenken en die vervolgens met je armen en benen moet uitvoeren. Waar je in de DS-versie bijvoorbeeld gewoon op een bepaalde plek op het scherm moest tikken, moet je nu met je arm daarheen zwaaien. Je ziet op het scherm altijd je eigen avatar staan zodat je precies kan zien welke beweging de camera registreert tijdens het doen van de oefeningen. De oefeningen zijn verdeeld over vijf categorieën: fysiek, rekenen, reflexen, logica en geheugen. Elk van deze categorieën heeft vier verschillende oefeningen en al deze oefeningen hebben drie verschillende niveaus. Oefeningen zijn bijvoorbeeld het vertalen van een digitale klok naar een gewone klok waarbij je armen de wijzers zijn, logisch redeneren waar twee gekleurde balken die bewegen na een paar seconden zouden moeten zijn en onthouden waar vier mannetjes staan en hoe ze eruit zien en daarna nadoen hoe het ontbrekende mannetje stond.

kawashimakawashima

Hoewel de besturing met Kinect op zich aardig werkt, is het toch niet helemaal geschikt. Je bewegingen worden meestal goed herkend, maar omdat je onder tijdsdruk werkt gaat het zeker op latere levels iets te snel allemaal. Heb je bijvoorbeeld je arm nog in de lucht om een ballon kapot te prikken, prik je per ongeluk bij het laten zakken van je arm een ballon uit de volgende ronde kapot. Dit soort kleine foutjes zijn erg hinderlijk tijdens het spelen omdat je opdrachten hierdoor fout maakt terwijl je wel prima weet hoe het moest en dat nu niet kan doen. Mede hierdoor kwam mijn hersenleeftijd niet onder de dertig en standaard rond de veertig a vijftig, terwijl ik op de DS-versie zonder problemen twintig scoorde en scores boven de veertig überhaupt niet voorkwamen. Hoewel beide spellen lastig vergelijkbaar zijn vanwege het verschil in opdrachten en de uitvoering hiervan is het toch wel opvallend dat er een dergelijk groot verschil in de scores ligt en kun je dat dus redelijkerwijs wijten aan de besturing.

Je kunt dagelijks je hersenleeftijd laten berekenen, oefenen met een speciaal samengesteld oefenprogramma, enkel de spelletjes die je wilt oefenen of tegen vrienden spelen. Opvallend is dat je bij het spelen met vrienden met maximaal vier spelers kunt spelen, terwijl de limiet bij de meeste Kinect-spelletjes op twee spelers ligt. Je kiest eerst met hoeveel spelers je wilt spelen, en daarna ga je allemaal in de kamer staan en worden automatisch alle gezichten herkend. Jammer is wel dat hier ook automatisch foto’s genomen worden die vervolgens gebruikt worden in het spel, en ik heb geleerd dat ik toch wat minder chagrijnig moet kijken tijdens het wachten De spelletjes speel je vervolgens in duo’s of alleen. De spelletjes worden random gekozen en door een draai aan het rad wordt er ook nog eens een extra moeilijkheid aan toegevoegd. Zo kun je als hindernis krijgen dat je een spel direct op de hoogste moeilijkheidsgraad moet spelen, of dat het tijdens het spel avatars regent die je zicht blokkeren. Mocht je overigens ongeoefend zijn dan moet je wel bereid zijn om de wind van voren te krijgen. Opbouwende kritiek krijg je niet, je wordt gewoon ronduit afgezeken als je het niet goed doet, ongeacht of het je eerste keer is of niet.

kawashimakawashima

Hoewel Dr. Kawashima's Body and Brain Exercises qua besturing wat foutjes bevat, is het spel zelf prima in orde! Mijn verzameling Kinect-games is nog erg klein, maar dit spel hoort toch zeker bij de leukere games die ik ook na het reviewen af en toe nog zal spelen en is zeker een game waarbij de manier van besturen niet puur als gimmick wordt gebruikt zoals helaas bij veel andere Kinect-games wel het geval is. Als je de Braintraining-games op de Nintendo DS leuk vond én een Xbox 360 plus Kinect thuis hebt staan dan zul je je prima vermaken met deze game! Heb je echter geen Kinect dan is deze game geen reden om er een aan te gaan schaffen.

Cijfer
+ Leuke oefeningen
- slecht voor je zelfvertrouwen