LEGO Star Wars III: The Clone Wars

Gespeeld op Xbox 360
Ook beschikbaar voor PlayStation 3, PSP, Wii, Nintendo DS en Nintendo 3DS. De review van de 3DS-versie kun je hier lezen.

LEGO Star Wars

Er blijven maar LEGO-games verschijnen. Na twee Star Wars-games, twee Indiana Jones-games, een Harry Potter-game en een Batman-game is het tijd voor de serie om weer terug te keren naar de serie waarmee het allemaal begon: Star Wars. Deze keer met The Clone Wars, die het verhaal tussen Star Wars II en III opvult.

Lego 1

De Star Wars-films staan bij de liefhebbers bekend om hun goede verhaal. Een verhaal dat, getuige de voorgaande LEGO: Star Wars-games, prima in game-vorm te vertalen is! Helaas is The Clone Wars, waar deze game op gebaseerd is, geen film maar een serie. De verschillende levels zijn dan ook niet echt samenhangend, want elk level is op een specifieke aflevering gebaseerd. Voor iemand die de serie niet kent is dit een groot minpunt, want je hebt geen idee waar je precies mee bezig bent waardoor een groot deel van de charme van de game verloren gaat. Natuurlijk is dit ook het geval bij de Indiana Jones-games als je die films niet kent, maar daar volgt de game wel één verhaal in plaats van drie hoofdverhaallijnen met een aantal op zichzelf staande afleveringen.

Qua gameplay biedt LEGO Star Wars III: The Clone Wars precies wat je ervan verwacht en wat je gewend bent van eerdere LEGO-games. Je speelt met meerdere LEGO-karakters tegelijkertijd in een level waarbij elk karakter zijn eigen kwaliteiten heeft. Een Jedi heeft bijvoorbeeld de bekende lightsaber om mee te slaan en kan gebruik maken van ‘The Force' terwijl een stormtrooper een geweer heeft en granaten kan gooien. R2D2 kan net als in eerdere games weer korte stukjes vliegen en aan computers sleutelen. Met één druk op de knop kun je overspringen naar een ander speelbaar personage. Dit overspringen zul je dan ook veelvuldig moeten doen want de basis van de game is het oplossen van puzzels door gebruik te maken van deze kwaliteiten terwijl je allerlei andere wezens van je af moet slaan.

LEGO Star Wars

LEGO meets RTS
Hoewel de basis van de game dus hetzelfde is, zijn er wel een aantal nieuwe elementen toegevoegd. Zo zijn er delen waarin je team zich opsplitst in twee delen die elk hun eigen weg gaan. Meestal moet het ene deel dan een obstakel voor het andere deel verwijderen waardoor ze beide verder kunnen. De grootste vernieuwing is echter een soort RTS-light toevoeging. In bepaalde delen van het spel krijg je een soort mini-map op je scherm waarop je precies kunt zien waar jouw basissen en de vijandelijke basissen zich bevinden. In jouw basis kun je met de welbekende LEGO-studs die je in het spel verzamelt bijvoorbeeld barakken neerzetten waardoor je Clone Troopers kunt ‘maken', of een groot kanon waarmee je vijandelijke basissen kunt beschieten. Het doel is hierbij uiteraard om alle vijandelijke basissen over te nemen. Hiervoor zul je meestal gebruik moeten maken van een groep Clone Troopers afkomstig uit jouw eigen barakken, die je kunt besturen. Zij kunnen goudkleurige basissen overnemen. De zilveren basissen zul je met explosieven over moeten nemen. Mocht je het platformgedeelte van de game niet leuk vinden, of al uitgespeeld hebben, dan kun je ook een speciale RTS-modus spelen waarin je alles over moet proberen te nemen. Het RTS gedeelte past prima bij de Clone Wars, waar de game over gaat, en laat zien dat developer Traveler's Tale probeert de serie te vernieuwen.

Lego 2

Hoewel LEGO Star Wars III: The Clone Wars wel duidelijk meer variatie in gameplay heeft dan eerdere LEGO-games, vind ik dit deel wel het minste uit de serie. Ik hecht veel waarde aan een verhaal en bij deze game had ik continu het gevoel alsof ik stukken oversloeg, zelfs binnen één level. Het is voor mensen die de serie niet kennen erg lastig om in het verhaal te komen, waardoor je al snel uitgekeken raakt op de game, ondanks de humor die in elke LEGO-game aanwezig is en de nieuwe RTS-elementen. Liefhebbers van The Clone Wars zullen deze problemen waarschijnlijk niet hebben en zij kunnen zo één of misschien zelfs twee punten bij de score van deze game optellen. Afgezien hiervan is LEGO Star Wars III: The Clone Wars een erg degelijke game die zeker co-op erg vermakelijk is! LEGO: Pirates of the Caribbean zal echter dezelfde soort gameplay aan bieden maar dan met een Pirates-sausje, dus ben je geen liefhebber van The Clone Wars dan kan het raadzaam zijn om nog even te wachten tot half mei, wanneer LEGO: Pirates of the Caribbean in de winkels ligt!

Cijfer
+ RTS-gameplay
- Warrig verhaal