Geronimo Stilton in the Kingdom of Fantasy the videogame

Waar in mijn jeugd de boeken van Wipneus en Pim nog erg populair waren, is die rol na het ten einde lopen van de Harry Potter-reeks nu weggelegd voor de muis Geronimo Stilton. Geronimo Stilton is de uitgever van de meest gelezen krant van Muizenland genaamd 'De Wakkere Muis'. Geronimo Stilton is op zich een redelijk saaie muis die graag een net zo saai leven wil leiden, maar Geronimo Stilton maakt allerlei avonturen mee die ervoor zorgen dat Geronimo Stiltons leven spannend genoeg is om er spannende verhalen over te schrijven.

geronimo

Geronimo Stilton
Hoewel je zou verwachten dat er bij een spel gebaseerd op een boek wel nagedacht wordt over het taalgebruik, wordt er zeker aan het begin van het spel volop met Geronimo Stilton gestrooid. Geronimo Stilton doet dit, Geronimo Stilton doet dat. Ik kende de muis voor ik aan deze game begon enkel van afbeeldingen, maar ik heb nu al een hekel aan hem gekregen! Waarom ze een muis in kinderverhalen niet gewoon Bob Muis of Kees Piep noemen maar liever een belachelijk lange naam als Geronimo Stilton geven begrijp ik niet, en zeker in de game is het gewoon erg hinderlijk om tig keer achter elkaar Geronimo Stilton te horen. Gelukkig is dit enkel aan het begin van het spel erg storend, daarna praat Geronimo Stilton veel minder over zichzelf in de tweede persoon.

Het avontuur van Geronimo Stilton begint nogal vreemd. De muis heeft na een blikseminslag geen stroom meer en besluit naar de zolder te gaan waar hij een soort muziekdoosje vindt en vervolgens verschijnt er een magische trap de lucht in en komt Geronimo Stilton in Fantasia terecht, waar hij de feeënkoningin moet redden en hiervoor moet hij zeven werelden vol magische wezens doorkruizen. De basis van het verhaal is rechtstreeks gekopiëerd uit het eerste Geronimo Stilton-boek over Fantasia.

geronimo

Puzzels
De gameplay van het spel lijkt meer op die uit Professor Layton, maar dan gericht op kinderen. De puzzels zijn een stuk simpeler dan de breinbrekers die je soms in Professor Layton tegenkomt en over het algemeen zijn de puzzels prima zelfstandig op te lossen door kinderen van een jaar of tien. Elke wereld is opgesplitst in een aantal subgebieden die elk een eigen puzzel bevatten. De puzzel kan een legpuzzel zijn, maar ook een raadsel, kwisvraag of gewoon een doolhof. Het niveau van de puzzels is wel erg wisselend en soms is ook niet direct duidelijk wat ze nou precies bedoelen, maar gelukkig kun je een puzzel zo vaak proberen als je zelf wil, alleen zul je dan minder guldens verdienen. Guldens? Ja, de gulden die bij de Geronimo Stilton-lezertjes enkel nog maar bekend is als "dat oude geld waar mensen soms nog over praten" kan in het spel gewoon verdiend en gebruikt worden! Met deze guldens kun je items kopen zoals een verrekijker om schepen mee te zien, en een bepaald kruid dat de heksen graag willen hebben. Echt nuttige items zijn er niet, het is meer dat je een item moet kopen om een bepaalde puzzel in het spel op te lossen.

Het spel is, zoals eerder gezegd, gericht op kinderen. Gelukkig heeft Sony dit helemaal doorgetrokken en het spel ook helemaal nagesynchroniseerd in het Nederlands. Enige jammere hieraan is wel dat je jouw eigen naam in kunt vullen en dat deze vervolgens ook in het spel gebruikt wordt, alleen wordt die dan weer niet uitgesproken, waardoor het soms als je naam midden in een zin genoemd wordt nogal vreemd klinkt. Maar afgezien hiervan is de Nederlandse taal erg goed door het spel verwerkt en als een kind oud genoeg is om de boeken goed te kunnen lezen, dan kan het kind ook geheel zelfstandig met dit spel aan de slag, ook al zal er bij sommige puzzels wel wat hulp nodig zijn. Het verhaal zelf is met onder meer zeemeerminnen, draken, aardmannetjes en reuzen spannend en de kikker Prulletje Prulschrijver zorgt voor nog wat simpele kindergrapjes om de boel wat luchtiger te maken.

geronimo

Geronimo Stilton in the Kingdom of Fantasy the videogame is een mooie aanvulling op de Fantasia-reeks die tegelijkertijd ook zeer geschikt is voor kinderen die nog onbekend zijn met de baas van De Wakkere Muis. De nadruk ligt hierbij wel duidelijk op kinderen, want voor volwassenen is het spel veel te simpel en is ook het verhaal veel te vreemd. Gelukkig is het spel ook helemaal aangepast voor kinderen en is het Nederlands geschreven én gesproken. De prijs van de PSP is verlaagd om het apparaat populair te maken bij het grote publiek, en daar kan deze game zeker aan bijdragen. Het is een leuke game voor kinderen waar ze ook nog eens iets van opsteken, maar als volwassene kun je er beter vanaf blijven.

Cijfer
+ Nederlands geschreven én gesproken
- Erg simpel voor volwassenen