Skylanders: Spyro's Adventure

Gespeeld op PlayStation 3
Ook beschikbaar op Xbox 360, Wii, pc en Nintendo 3DS

Header

Hoewel gamen een bezigheid is die bij veel kinderen erg geliefd is, zien ouders hun kinderen toch liever buiten spelen of iets zonder een beeldscherm voor hun neus doen. Skylanders Spyro's Adventure combineert gamen met de ouderwetse manier van spelen. Het spel wordt standaard geleverd met drie plastic figuurtjes. Met deze figuurtjes kan zowel in de game als daarbuiten gespeeld worden. Door een speelfiguur op de meegeleverde plastic portal te plaatsen verschijnt het figuurtje in het spel en kun je ermee rondrennen, springen en natuurlijk vechten in de virtuele wereld. In totaal zijn er meer dan dertig verschillende figuurtjes waar mee gespeeld kan worden. Deze variëren van de vuurspuwende Spyro zelf tot bijvoorbeeld Prism Break die kristallen als wapens heeft. In totaal zijn er acht typen Skylanders die elk hun eigen speciale kracht hebben. Hoewel de figuurtjes natuurlijk vooral bedoeld zijn om in het spel mee te spelen en verder te sparen, zijn de figuurtjes flexibel en stevig genoeg om ook buiten de game avonturen mee te beleven zoals ook met andere speelgoedpoppetjes kan. Dit zorgt ervoor dat een kind na een uurtje spelen in de game gewoon de console uit kan zetten en zonder spelcomputer maar met enkel wat fantasie verder kan spelen.

Spyro?
Skylanders Spyro's Adventure
is net als alle eerdere Spyro-games een platformgame, maar het spel voelt niet als een Spyro-game. Het lijkt alsof de naam Spyro enkel is gebruikt om het spel een bekende naam mee te geven maar dat ze verder een compleet ander soort platformwereld hebben gebouwd waarin niets van de originele Spyro-wereld te herkennen is, met uitzondering van de kleurigheid. Het spel is speciaal op kinderen gericht. Dit is vooral merkbaar aan de moeilijkheidsgraad van de game. Veelal speel je in kleine afgebakende stukjes van een wereld, waarna je een deur kunt openen om een volgend deel van de wereld te verkennen. Lastige of onduidelijke puzzels kom je zeker in het eerste deel van het spel amper tegen. Pas na enkele uren spelen wordt het spel een stuk moeilijker en kunnen kinderen het wellicht niet meer alleen. Gelukkig kun je het hele spel met twee spelers in co-op spelen, waarbij je op elk gewenst moment het spel in of uit kunt stappen door gewoon een tweede speelfiguur op de portal te plaatsen.

Skylanders 2

Het is overigens wel belangrijk welk figuur je op de portal plaatst. Niet alleen zijn er acht verschillende soorten figuren met elk hun eigen speciale krachten, maar ook slaat elk figuurtje zijn eigen voortgang op. Speel je bijvoorbeeld veel met Spyro dan zal Spyro veel geld en ervaringspunten verdienen waardoor hij sterker wordt en je leuke items voor hem kan kopen. De speelfiguren zijn niet gekoppeld aan een specifieke portal, dus mocht een klasgenootje ook de Skylanders-game hebben, dan kun je jouw eigen Skylander meenemen en ermee spelen door hem op de portal van het klasgenootje te zetten. Hierbij ben je net zo sterk en heb je dezelfde items die je thuis ook had. Extra Skylander-figuurtjes kunnen in de winkel gekocht worden. Sommige figuren zorgen ervoor dat speciale delen van de spelwereld toegankelijk worden dus om het gehele spel te kunnen spelen heb je minimaal acht verschillende Skylanders nodig. Daarnaast zijn er ook speciale packs te koop met daarin een Skylander, een extra speelbare wereld en speciale items.

Gamen voor dummies
De kracht van Skylanders Spyro's Adventure zit hem niet zozeer in de game zelf, maar in de portal en de speelfiguren. Het spel ziet er mooi uit en je wordt gewoon vrolijk van het spelen, maar uiteindelijk is het gewoon een standaard platformer die weinig bijzonders brengt. Geen magische sfeer of toffe puzzels, maar gewoon simpele doch leuke platform-actie! De portal en de speelfiguren zorgen er echter voor dat Skylanders wel echt een leuke game wordt. Niet alleen omdat ze er tof uit zien, maar vooral omdat ze zo makkelijk in gebruik zijn. Zet je figuurtje op de portal en hij zit in de game. Haal hem eraf en hij is verdwenen. Het gehele spel is daarnaast Nederlands gesproken én Nederlands ondertiteld. Het spel zit zo logisch in elkaar dat ook mijn neefje van zes jaar zonder problemen zelfstandig met de game aan de slag kon. Het enige waar je als ouder wel op moet letten is de draadloze USB-ontvanger van de portal. Dit is een klein dingetje dat erg gemakkelijk kwijt kan raken als je het niet gelijk opbergt. Gelukkig hebben de makers ook daar over nagedacht en in de portal bij de ruimte voor batterijen ook een kleine inkeping voor de USB-ontvanger gemaakt. Het enige nadeel hiervan is dat je de portal wel eerst open moet schroeven, maar het voordeel daarvan is weer dat er maar weinig kinderen zijn die dat na zullen doen. En natuurlijk kun je de USB-ontvanger ook gewoon in de console laten zitten, ook als je er niet mee speelt.

Skylanders 3

Toen ik op de E3 een demonstratie van Skylanders kreeg verbaasde me hoe soepeltjes het allemaal werkte maar vroeg ik me vooral af in hoeverre dit concept van losse poppetjes kopen in Nederland aan zou slaan. Uitgever Activision heeft met een flinke zak geld gezorgd dat de game veel in de publiciteit is geweest en speciale aandacht heeft gekregen in menig reclamefolder. Toen ik onaangekondigd bij mijn neefjes en nichtje langs ging en ze de doos liet zien herkenden ze de figuurtjes direct en waren vooral de jongens dolenthousiast. Hoewel ik had verwacht dat er geruziet zou gaan worden over wie met Spyro mocht spelen, lieten beide jongens in eerste instantie het paarse draakje links liggen want de andere figuurtjes waren veel stoerder en vervolgens kon iedereen om de beurt met zijn eigen figuurtje spelen. Het enige minpuntje aan de figuurtjes is dat ze vooral gericht zijn op jongens. Stoere meiden hebben veel minder keuze uit voor hen leuke figuurtjes en dat is toch wel jammer aangezien het spel zelf ook prima speelbaar zou zijn met iets lievere figuurtjes.

Skylanders1

In hoeverre Skylanders Spyro's Adventure daadwerkelijk aan zal slaan bij het grote publiek is afwachten, maar aan de opzet an sich zal het in ieder geval niet liggen. Het spel zelf is niet zo bijzonder, maar de figuurtjes en het gemak waarmee kinderen er redelijk zelfstandig mee aan de slag kunnen zorgen ervoor dat dit wel een geslaagd spel is. En als je kunt kiezen tussen een spel dat je enkel op een spelcomputer kunt spelen, of waarmee je ook nog verder kunt spelen als de spelcomputer uit staat lijkt de keuze me snel gemaakt. Mijn Skylanders-game krijg ik in ieder geval voorlopig niet meer terug, en op de verlanglijstjes van mijn neefjes staan nu ook nieuwe Skylander-figuurtjes! Maar goed, je moet wat over hebben voor de titel 'Tofste tante'!

Losse Skylanders gaan voor ongeveer zeven euro over de toonbank. Packs met daarin drie Skylanders kosten twintig euro en een pack met daarin een Skylander, een nieuwe wereld en speciale items is ook voor twintig euro te koop. Het hele spel compleet kopen kan dus nog een aardige duit gaan kosten. De basisset met drie Skylanders, de game en de portal kost ongeveer zeventig euro.

Cijfer
+ Ook mee te spelen zonder console
- Weinig keuze voor meisjes