De Sims: Middeleeuwen

Gespeeld op PC
Ook verkrijgbaar op Mac

De Sims: Middeleeuwen header

Vraag iemand naar zijn oordeel over de Sims-serie en de kans is groot dat het woord uitmelken in zijn stukje terug komt. Uitmelken is dan ook waar De Sims bekend om staan, met uitbreidingen die je voor een nieuwe versie van de game weer opnieuw kunt kopen en vele kleine uitbreidingen die enkel uit extra voorwerpen bestaan. Vernieuwing is er wel, maar zeer beperkt. Tot nu, want De Sims: Middeleeuwen biedt eindelijk vernieuwde gameplay mét een doel!

In De Sims-games ben je eigenlijk continu bezig met het vervullen van de wensen van je Sims. Dit kunnen kleine wensen zijn zoals het legen van de blaas, maar ook grote wensen zoals het stichten van een gezin. In Middeleeuwen zijn een heel aantal van de kleine wensen verwijderd. Je hoeft niet meer naar geblurde blokjes te kijken terwijl je Sims de douche in stappen of toiletteren. Sterker nog, volgens mij hadden ze in de Middeleeuwen überhaupt geen goede wasfaciliteiten, maar dat staat hier los van. Er is bewust gekozen om deze kleine dingetjes eruit te laten om meer aandacht te kunnen besteden aan dingen die wél leuk zijn om te doen. Een quest voltooien bijvoorbeeld, of aan je levensdoel werken. Van de noodzakelijke basisbehoeften zijn er eigenlijk nog maar twee bewaard gebleven. Je Sim moet voldoende nachtrust krijgen én hij moet regelmatig wat eten naar binnen werken.

sims 1

De basis van deze nieuwe Sims-game zijn de verschillende quests die je kunt doen. Je kunt uit een overzicht kiezen welke quest je wil gaan doen en met welke ‘held' je dit wil doen. De helden zijn de verschillende Sims waarmee je kunt spelen. Je begint met één held, de koning of koningin, en naar mate je meer quests voltooit kun je meer delen van het koninkrijk vrijspelen met daarbij nieuwe helden. Alle tien beschikbare helden hebben hun eigen beroep. De één is koning, de ander smid en weer een ander priester. Het beroep van de held is van groot belang voor de dagelijkse gang van zaken én de quests. Een tovenaar zal een probleem waarschijnlijk heel anders oplossen dan een handelaar. Regelmatig krijg je tijdens je quest vraagstukken voorgeschoteld waarbij je kunt kiezen uit een aantal mogelijke opties. Welke optie je kiest heeft invloed op de afloop van de quest. Het is lastig om te falen in je quest, maar het is wél mogelijk.

Tijdens een quest word je redelijk aan het handje gehouden met wat je precies moet doen. "Ga naar het bos", "Praat met de iemand", "Koop een boek in het dorp". Continu ga je van de ene stap naar de volgende stap, terwijl het redelijk eenvoudig is om ook zonder deze hints een quest te voltooien. Eigen inbreng in hoe je een probleem op wil lossen lijkt vooral beperkt te zijn tot de duidelijke keuzes die je maakt. Helaas is juist op de momenten dat je een hint nodig hebt nergens een hint te vinden. Zo moest ik een grote krab speciale snorwax geven. Hiervoor gaf de quest aan dat ik naar de winkel in het dorp moest, maar in de winkel verkochten ze helemaal geen snorwax. Ook niets dat ook maar enigszins erbij in de buurt kwam. Uiteindelijk bleek dat ik de snorwax zelf in mijn ketel moest maken van schoensmeer en paling. Mocht je dus ooit je snor een mooie glans mee willen geven dan weet je nu wat je nodig hebt! De quests zijn verder van wisselende kwaliteit. Sommige zijn erg humoristisch en echt de moeite waard, terwijl je anderen enkel doorspeelt om punten te verzamelen waarmee je andere delen van het Koninkrijk vrij kunt spelen. Je kunt vaak kiezen welke held(en) je gebruikt om een bepaalde quest mee te spelen en je kunt dan ook enkel met die held(en) spelen. Het is dus niet zo dat je even snel kunt switchen naar een ander personage als deze geen hoofdrol heeft in de quest. Het aantal Sims waar je mee kunt spelen blijft dus beperkt. De quests zijn uit een hele dikke duim gezogen met erg vreemde plottwists af en toe. Dit is ook duidelijk het sterkste punt van de game, regelmatig vraag je je af of de developers wel helemaal normaal zijn.

Sims 2

Wat redelijk als vanouds is gebleven zijn de ontwerpmogelijkheden van de Sims. Allereerst kun je het uiterlijk helemaal naar wens aanpassen met een aantal specifieke kledingstukken voor iedere held die goed bij zijn beroep past. Maar uiterlijk is natuurlijk niet alles, en dus kun je ook het innerlijk van je held bepalen. Elke Sim heeft een aantal bepalende karaktereigenschappen. Dit is een combinatie van goede en slechte eigenschappen en deze eigenschappen hebben vooral invloed op de wensen van een Sim. Naast de quest heeft je Sim namelijk nog een tweetal dagelijkse doelen die afhankelijk zijn van het beroep en de persoonlijkheid van je Sim. Een arts moet bijvoorbeeld mensen onderzoeken, terwijl een koning wetten moet schrijven en een spion mensen uit de schandpaal wil bevrijden. De meeste vreemde eigenschap die een Sim kan hebben is het feit dat je ouders door een walvis zijn opgegeten. Deze eigenschap zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld op walvisjacht wil gaan of wil gaan schreeuwen tegen de zee. Je hebt voor elke wens een bepaald aantal Sim-uren om deze te voltooien. Een voltooide wens zorgt voor een positieve boost waardoor het voltooien van je quest gemakkelijker zal gaan. Ook andere activiteiten, zoals het eten van een lekkere maaltijd of het winnen van een riddergevecht zorgen voor een tijdelijke boost. Hoe lang en sterk deze positieve boost mee gaat wisselt, zo levert een berensoep een grotere boost op dan een bordje pap. Andersom werkt het overigens ook. Niet eten heeft een grote negatieve invloed op je gemoed. Voltooi je de dagelijkse klusjes niet dan mis je deze boosts maar is er verder geen man overboord. Over het algemeen heb je deze dagelijkse klusjes heel snel voltooid en lastig zijn ze sowieso nooit.

In Middeleeuwen heb je de vrijheid om het spel te spelen op een manier die je zelf wil. Je kunt door alle quests heen racen, maar je kunt ook rustig een band op proberen te bouwen met je Sims en ze laten trouwen en kinderen laten krijgen. Daarnaast staat De Sims natuurlijk bekend om zijn bouwmogelijkheden. Deze zijn helaas wel flink ingeperkt. Je kunt enkel het interieur ontwerpen; de buitenkant van de gebouwen kun je helemaal niets mee doen. Wel zijn er een hele lading nieuwe objecten toegevoegd waar je een huis mee kunt aankleden. Computers en koelkasten hoef je uiteraard niet te verwachten, maar met haarden, ketels en muziekinstrumenten kun je je helemaal uitleven.

In tegenstelling tot de andere Sims-games kun je De Sims: Middeleeuwen wél uitspelen. Zodra de ambitie van het koninkrijk gehaald is, is de game praktisch uitgespeeld. Hierna kun je nog wel verder spelen, maar het spel heeft dan wel meer weg van de doelloze eerdere Sims-games. Uiteraard kun je ook weer helemaal opnieuw beginnen en quests op een andere manier met andere helden uit spelen.

sims 3

Hoewel De Sims: Middeleeuwen een duidelijke Sims-game is, is de serie met dit spel wel een andere weg ingeslagen. Het doelloze van de originele Sims-games is verdwenen en daarvoor in de plaats zijn vele korte verhaallijnen gekomen. Deze verhaallijnen zijn voorzien van een flinke laag absurde humor, maar ze zijn tegelijkertijd niet erg uitdagend omdat je aan het handje gehouden wordt. Hoewel de ontwerpmogelijkheden voor de Sims ook in dit deel terug te vinden zijn, is helaas de mogelijkheid om qua architectuur je gang te gaan wel verdwenen. Geen eigen paleisjes, houten krotten of kastelen in deze game, behalve degene die mee worden geleverd. Binnenshuis kun je je nog wel gewoon uitleven!

Of De Sims: Middeleeuwen voor jou een verbetering is ten opzichte van De Sims 3 hangt af van wat je zoekt in een game. Ben je vooral bezig met ontwerpen in de Sims dan zal dit deel je waarschijnlijk wat tegenvallen, maar als je genoeg had van je continu bezighouden met futiliteiten als naar het toilet gaan en liever wat met je Sim wil ondernemen dan is dit een zeer geschikte game. Het biedt in ieder geval veel meer dan de originele games, terwijl de kern daarvan ook bewaard blijft en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toe kan juichen!

Cijfer
+ Een doel in de Sims
- Enkel binnenhuis architectuur