FIFA Street

Gespeeld op PlayStation 3
Ook beschikbaar voor Xbox 360

Ondanks het grote succes van de reguliere FIFA-serie is FIFA Street nooit een groot succes geworden. De eerste game verscheen in maart 2005 voor Xbox, GameCube en PlayStation 2. Het tweede deel verscheen een jaar later al en het derde deel stamt uit 2008. Daarna werd de serie een tijdje in de ijskast geplaatst om er nu weer uit te komen. De game slaat een nieuwe weg in en daarom is het geen FIFA Street 4 geworden, maar gewoon FIFA Street, als het begin van een nieuwe serie.

FIFA Street

Wat direct opvalt is dat FIFA Street gebruik maakt van de engine van FIFA 12. Het spel ziet er veel gedetailleerder en beter uit dan zijn voorgangers en ook de physics zijn met de tijd mee gegaan. Zowel de bal als de speler reageren realistischer en dat zorgt voor een leukere speelervaring. De kleine foutjes die in FIFA 12 aanwezig waren zoals nogal vreemde botsingen en bewegingen zijn echter ook in FIFA Street van de partij. Echt storend zijn deze echter niet, over het algemeen zorgen ze juist voor een lach op je gezicht, maar wel eentje die er eigenlijk niet zou moeten zijn.

De engine is niet de enige overlap met FIFA 12. Ook de maak je eigen speler-modus is meeverhuisd naar FIFA street. Met je zelf gemaakte speler kun je vervolgens een carriére als straatvoetballer starten, of je kunt natuurlijk gewoon losse wedstrijden spelen. Het spel bevat uit zichzelf ook al veel voetballers waar je mee kunt spelen. Van een aantal competities kun je met een afvaardiging van de bekende clubs spelen. Helaas is de Nederlandse competitie niet aanwezig, dus een partijtje straatvoetbal tussen Feyenoord en Ajax zit er niet in, maar het Nederlandse team is wel met een afvaardiging aanwezig, dus Nederland tegen Duitsland kan wel gewoon.

FIFA StreetFIFA street 2

FIFA Street draait vooral om straatvoetbal en de bijbehorende truukjes. Denk hierbij aan het dollen van je tegenstander door de bal in de lucht te houden, of zelfs gewoon even op de bal gaan staan. Truukjes leveren je punten op waardoor je spelers sterker worden. In de basis blijft FIFA Street echter een voetbal-spel waarin alles draait om scoren, want hoeveel truukjes je ook doet, als de bal niet tussen de doelpalen komt verlies je alsnog. Je kunt over de gehele wereld voetballen, van Shanghai tot Rio de Janeiro en ons eigen Amsterdam.

De steden zijn wel herkenbaar maar hebben helaas weinig invloed op de gameplay zelf. Het gevoel dat een groot stadion met zich meebrengt is in deze game helaas niet aanwezig. Het veld zelf is ook een stuk kleiner wat de game een stuk sneller maakt. Waar je in FIFA 12 een aanval moet opbouwen en een flink stuk veld over moet voordat je ook maar bij het doel in de buurt komt, ben je in FIFA Street zo aan de andere kant en kan een bal ook niet het veld uitrollen. Het tempo ligt hierdoor een stuk hoger, maar tegelijkertijd is er ook minder ruimte voor strategie. FIFA Street zal dus niet aan elke voetballiefhebber besteedt zijn.

Het spel biedt echter ook meer variatie dan enkel de bal in het goal schieten. Het spel bevat verschillende speltypen met elk een eigen set met regels en een wisselend aantal spelers op het veld. Bij het speltype Panna draait het bijvoorbeeld vooral om truukjes. Door het doen van truukjes verzamel je punten en door vervolgens te scoren, kun je deze punten ook echt verzilveren en tegelijkertijd de nog niet verzilverde punten van je tegenstander laten verdwijnen. In Last Man Standing is het de bedoeling om je spelers ‘kwijt’ te raken. Door te scoren verdwijnt één van je spelers van het veld en degene die het eerst alle spelers heeft kwijtgespeeld wint de wedstrijd. Omdat je spelers kwijt raakt wordt het steeds lastiger om te scoren en dat maakt het een stuk spannender. Tot slot is er nog Futsal, waarin de hekken om het veld verdwijnen, en precies schieten veel belangrijker wordt.

FIFA Street 3FIFA Street 4

FIFA Street is een goede game. Het spel ziet er goed uit, is makkelijker om te spelen voor mensen die nooit een voetbal-game spelen en is vooral leuk om even tussendoor te spelen. Je hebt veel controle over de bal en het doen van truukjes en je tegenstander dollen is gewoon leuk. Helaas mist het spel de diepgang om je er uren achter elkaar mee te kunnen vermaken, iets wat met FIFA 12 wel kan. Het is erg jammer dat EA er niet voor heeft gekozen om FIFA Street (ook) als add-on voor FIFA 12 uit te brengen, iets wat ze met UEFA Euro 2012 wel doen. Als add-on van een euro of twintig zou het spel voor iedere FIFA-eigenaar een must buy zijn, maar voor zestig euro biedt het FIFA 12-bezitters als stand alone-game te weinig. Ben je echter geen hardcore voetbalfan dan is FIFA Street zeer geschikt als instapmodel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Spelen met echte teams - Gaat minder lang mee dan 'gewone' Fifa 7,5
+ Leuke andere voetbalmodi - Geen Nederlandse competitie-clubs