DanceStar Party

Sony heeft met SingStar jarenlang een erg populaire serie in handen gehad, maar sinds de opkomst van nieuwere muziekspellen als Guitar Hero en Just Dance is de serie een beetje stilgevallen. Vorig jaar zijn ze daarom gekomen met SingStar Dance en SingStar Guitar. Beide games combineerden het bekende SingStar-zingen met dansen of gitaarspelen, maar op de combinatie was in beide gevallen wel wat aan te merken. Het dansen verdiende meer aandacht en dus komt Sony nu met DanceStar Party, de SingStar-loze verbeterde versie van SingStar Dance, gemaakt door de makers van SingStar Dance.

Dancestar

Dansgames
De afgelopen tijd zijn er enorm veel dansspellen op de markt verschenen. De Just Dance-serie doet het nog steeds erg goed en het derde deel is multiplatform geworden en dus ook voor de PlayStation 3 verschenen. Tegelijkertijd zijn ook de eerste artiestspecifieke dansgames verschenen (Michael Jackson: The Experience en The Black Eyed Peas Experience) en Microsoft gooit hoge ogen met hun Kinect-exclusieve Dance Central (2). Kortom, keuze genoeg voor de liefhebbers en biedt DanceStar Party wel voldoende om tegen de concurrentie op te kunnen boksen?

DanceStar Party is geen realistische dansgame. Echt goed (leren) dansen zoals in bijvoorbeeld Dance Central het geval is, hoef je niet. Het spel draait net als de Just Dance-serie vooral om de lol en gezelligheid. Met een Move-controller in je hand moet je de bewegingen die op het scherm verschijnen nadoen. Hierbij staat er altijd iemand in hippe kleding voor te dansen wat je op dat moment zou moeten doen en je ziet een overzicht van de bewegingen die eraan komen. Oefening baart overigens wel kunst, want de afbeeldingen van de bewegingen die eraan komen zijn vaak niet echt heel duidelijk, dus wachten totdat het voorbeeld het voor doet is vaak slimmer voor de ongeoefende spelers.

Dancestar

Muziek
De dans die je doet is wel specifiek aangepast op het nummer. Wordt er in het liedje iets over een beweging gezegd, dan kun je er zeker van zijn dat je die beweging ook moet dansen en over het algemeen sluit de dans ook gewoon erg goed op de muziek aan. De muziek zelf is erg afwisselend. Nieuwe nummers als Usher featuring Pitbull met DJ got us fallin' in love worden afgewisseld door Kool and the Gang met Get down on it, en langzame nummers als Barry White met You're the first, the last, my everything worden gevolgd door het veel snellere I'm still standing van Elton John. De complete tracklist van het spel is op de tweede pagina van deze review te bekijken. Bij alle liedjes is het ook mogelijk om mee te zingen, want de songteksten staan gewoon onderin in beeld. Bij de selectie van de tracklist is echter vooral gekozen voor goed dansbare nummers, in tegenstelling tot de tracklist van SingStar Dance waarbij de nummers vooral ook goed te zingen moesten zijn en dansen ondergeschikt was. Zingen met microfoons en daar een score voor krijgen is echter niet mogelijk. De game is puur een dansgame en dat is dan ook het enige waar je op beoordeeld wordt.

Het spel is speelbaar door maximaal twintig spelers. Hierbij is het uiteraard niet de bedoeling dat je allemaal tegelijk gaat dansen, maar net als bij SingStars Pass the mic volgt er een soort toernooi waarbij er steeds mensen het tegen elkaar op moeten nemen. Hierbij kan er gekozen worden tussen precies hetzelfde dansen, of gezamelijk dansen waarbij je soms echt met elkaar zult dansen. Dit is zeker voor beginners erg pittig omdat je in de gaten moet houden wat je moet doen en tegelijkertijd ook in de gaten moet houden wat je partner doet, maar het is wel de leukere speelmodus. Omdat het een Move-game is moet je ook een PlayStation Eye-camera hebben staan, en kun je vooraf van elke speler een foto nemen waardoor je precies ziet wie er moeten spelen en ook bij highscores kun je met jouw foto gaan pronken. Ook het delen van filmpjes of foto's met vrienden of via bijvoorbeeld Facebook is mogelijk.

Dancestar

DanceStar Party is een betere dansgame dan zijn voorganger SingStar Dance was. Je kunt nu wel van tevoren zien welke passen je binnenkort moet gaan doen en ook samen dansen is nog steeds mogelijk net als meezingen, maar nu zonder score. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat Sony met een losse nieuwe dansgame komt in plaats van een nieuwe SingStar Dance, vooral omdat het aantal SingStar-liedjes waar je op kunt dansen erg beperkt is en ik liever had gezien dat daar energie in gestoken werd. Het spel heeft wat dat betreft wel minder te bieden want je kunt nu enkel nog dansen en dat is jammer. Heb je echter nooit SingStar Dance gespeeld dan zul je dit ook niet missen en kun je je als dansliefhebber prima met deze game vermaken, zeker als je een vaste danspartner hebt en echt samen kunt dansen!

Cijfer
+ Samen dansen
- Geen score voor zang
6,5
+ Aankomende moves te zien

+ Afwisselende tracklist

Op de tweede pagina kun je de complete tracklist van de game terugvinden. DanceStar Party is exclusief voor PlayStation 3 verschenen en is enkel speelbaar met PlayStation Move-controller en PlayStation Eye-camera.