There\'s no need to be unhappy.

Tingle, there\'s a place you can go.
I said, Tingle, when you\'re short on your dough.
You can stay there, and I\'m sure you will find
Many ways to have a good time.

It\'s fun to stay at Ru-Pee-hee-Land

Je bent Tingle, eenzame vrijgezel. Op een dag word je geroepen naar een meer vlakbij en daar krijg je van de Rupee Master te horen dat er een soort Walhalla is waar je lekker kunt eten en schone dames kunt schaken, de naam van dit land? Rupeeland natuurlijk! Om er te komen moet je genoeg rupees in het meer gooien zodat de poorten naar Rupeeland verschijnen. Tijdens je queeste ben je niet alleen, je krijgt hulp van onder meer Pinkle, een vrouwelijke Tingle met een roze outfit en grote tieten.

Dit bizarre verhaal dient als inleiding tot het hoofddoel van de game; rupees verdienen! Geld verdienen doe je weer door mensen te helpen, items te verkopen of de aparte levels te halen en de schat te veroveren. Alles wat je in de game doet kost echter ook geld. Een aantal voorbeelden van dingen die geld kosten zijn je leven (als je laatste rupee verdwijnt ben je game-over) en het omkopen van mensen (als je ze niets of te weinig geeft houden ze hun mond). Het is dus de bedoeling dat je wijs met je geld omgaat (goh, hebben je ouders toch gelijk!).

De wereld van Tingle is opgebouwd uit verschillende werelden die zich op verschillende hoogtes bevinden. Na elk level stijgt de berg naast Tingles huis een stukje waardoor je naar de volgende wereld kunt. Zo doorloop je langzaam het hele spel totdat je het laatste level hebt gehaald en je voldoende geld hebt om de poorten van Rupeeland te betreden. De levels die je doorloopt hebben allemaal een vrij hoog Zelda-gehalte, zowel qua uitstraling als gameplay. Zo moet je vaak wat schakelaars omzetten en potten breken om in gesloten kamers te komen. Ook heeft elk level een eindbaas die je moet verslaan om zijn schat te veroveren.

In elke wereld en in alle levels kom je natuurlijk vijanden tegen die je moet verslaan. Je kunt dit als Tingle doen door simpelweg naar de vijanden toe te lopen. Zodra je ze aanraakt gaan jullie een potje rollebollen (inclusief stofwolken) en is het aan jou om flink op de wolk te tikken met je stylus. Dit is de enige invloed die je op de gevechten hebt met Tingle; niets realtime vechten of mooie bewegingen, gewoon tikken als een dolle. Aangezien Tingle zelf geen echte vechtersbaas is (en health/rupees verliest tijdens gevechten) kun je wel de hulp inroepen van een sidekick. Deze sidekicks kosten uiteraard wel geld, maar ze leveren meer op dan ze kosten als je het goed doet. Je sidekick bestuur je met de stylus door hem opdrachten te geven: ‘val die vijand aan’ of ‘ga daar heen’ en dit is lekker simpel gehouden. Tingle zelf bestuur je met d-pad en stylus, linkshandigen spelen met stylus en ABXY. Dit is vrij irritant want de ABXY knoppen werken gewoon niet zo goed als vier-richtings knoppen.
Als je de vijanden eenmaal verslagen hebt krijg je items die je kunt verkopen of kunt gebruiken om via recepten om te toveren in weer nieuwe items. Deze nieuw gebrouwen items zijn voor meer geld te verkopen dan de losse items.

Tot zover klinkt Tingle’s Rupeeland als een vrij normale game die gebaseerd is op de Zelda-reeks. Gamers die Tingle kennen uit Zelda Windwaker weten echter dat Tingle niet een gewoon personage is. Tingle is naast een gierigaard namelijk ook vooral erg gay. Zo loopt Tingle bijvoorbeeld met zijn armen recht langs zijn lichaam en waggelt hij flink met zijn kont heen en weer, een beetje als een pinguïn. Ook zijn de gelaatsuitdrukkingen vrij dubieus en doen ze je vaak denken aan Gerard Joling als hij weer ergens over de vloer is. Tot slot is daar natuurlijk zijn strakke groene pakje, het toppunt van gayheid (sorry Link!).

Naast Tingle zijn de meeste andere personages ook redelijk gay met als hoogtepunt de bruggenbouwer die verdacht veel vergelijkenis vertoont met de bouwvakker uit de Village People. De hele game is hierdoor op zijn minst gezegd vrij vreemd en niet iedereen zal dat leuk vinden.