Theater: Ciske de Rat - De Musical

De musical vertelt het verhaal van de Ciske de Rat-trilogie van Piet Bakker. Iedereen kent natuurlijk wel de beroemde film met Danny de Munk en de hit die daaruit voortvloeide: Verdomd Alleen. In de musical keert Danny de Munk terug in de huid van de Rat als Cis de Man.

Het verhaal, over het Amsterdamse straatschoffie Ciske Vrijmoeth (Dave Dekker, première) die in een wanhoopsdaad zijn moeder (Marjolein Touw) vermoordt is natuurlijk bij iedereen bekend. Minder bekend is het laatste boek uit de trilogie -waar meester Bruis (Hugo Haenen) en Cis elkaar terugvinden aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, tijdens de mobilisatie. Cis en Bruis praten over het verleden en Cis voelt nog steeds de schuld van het ongeluk op zijn schouders. Door deze verhaallijn is het verhaal van de jonge Ciske geweven en de aanloop naar het 'drama'.
De musical eindigt nadat Ciske zijn schuld heeft ingeboet door tijdens de gevechten aan de Grebbelinie twee medesoldaten het leven te redden. In het ziekenhuis sluit Cis het verleden af in een gesprek met zijn jongere ik. Dit is één van de weinige keren dat de twee Ciskes met elkaar in aanraking komen op het toneel, terwijl de verhaallijnen van de jonge en oude Ciske toch naast elkaar op het podium afspelen.

Ook de muziek (gearrangeerd door Henny Vrienten), met teksten van Andre Breedland en Maurice Wijnen (script en bewerking) is super. Nummers als 'Amsterdam, hee pak me dan' en 'Oorlog in mij' grijpen je echt aan.
En natuurlijk mag ook het nummer 'Verdomd Alleen' niet ontbreken. Deze samenzang van de jonge en oude Ciske geeft een heel andere dimensie van het bekende nummer weer. Verder zijn er nog een paar glansrollen weggelegd voor Mariska van Kolck (Tante Jans - Beauty & The Beast) en Hajo Bruins (Vader Vrijmoeth - Mamma Mia!). Vanwege het dramatische effect is de dood van Ciske's vriendje Dorus, net als in de film - in de musical verwerkt. In het boek echter blijft Dorus gewoon leven.

De casting van de jonge Cis werd door talloze kinderen op tv, in het programma ‘Krijg toch allemaal de Kolere‘ uitgevochten’. Danny de Munk was daar bij om de jonge acteurs bij te staan. Uiteindelijk won de Amsterdamse Dave Dekker. Hij mocht het spits afbijten en op de première voor de koningin spelen. Veel van de andere auditerende kinderen werden understudy. Nog steeds worden er audities gehouden voor Ciske’s, Betjes, Jantjes Verkerk en alle andere kinderen uit de productie, want een musicalproductie moet zich natuurlijk wel aan de arbeidswet houden en mogen de kinderen, in tegenstelling tot hun volwassen collega’s niet dag in dag uit op het podium staan.

Ik heb deze musical met veel plezier bekeken.
Een supermusical met prachtige muziek & decors! Een aanrader dus!

~ Krijg toch allemaal de kolere! ~