Boek: Will Bowen - Een betere wereld

Zelfhulpboeken zijn er tegenwoordig legio. Elke respectabele boekhandel heeft vandaag de dag een heuse sectie voor dit genre. Of het allemaal even goede manieren zijn om je leven te veranderen is natuurlijk altijd maar afwachten. Centraal motto van de meeste zelfhulpboeken is wel 'veranderen moet je zelf doen'. Dit is ook de boodschap die het nieuwe boek van Will Bowen mee wil geven. Met de titel Een betere wereld probeert Bowen een nieuwe levenswijze over te brengen; eentje waarin niet meer geklaagd, gezeurd en geroddeld wordt. Het klinkt als een utopie, zeker voor een roddelgraag land als Nederland is. Eens kijken of ik, als 'FOK!-mopperaar', mijn leven om kan buigen naar een klaagvrij bestaan.

'Ik klaag nóóit!'
Will Bowen begint zijn boek met een analyse van hoe ons dagelijkse leven er over het algemeen uitziet. We klagen graag, zeuren van tijd tot tijd (bijvoorbeeld over het weer - typisch Nederlands), mopperen er soms stevig op los en een lekkere vette roddel is ons ook niet vreemd. Maar wanneer men ons ernaar vraagt, beweren we allemaal nooit te klagen, te zeuren en al helemaal nooit te roddelen. 'Nee, dat doe ik nóóit', roepen we dan massaal. Toch moeten we uiteindelijk, na introspectie, toegeven dat we ons er allemaal schuldig aan maken. Bowen constateerde dit ook bij zichzelf en vond dat hij hiermee aan de slag moest. Hij ontwikkelde hierop een methode die je moet helpen naar een klaagvrij leven te komen.

Het idee is dat je een paars plastic armbandje (dat bij het boek wordt meegeleverd) om je pols doet. Elke keer wanneer je moppert, zeurt of roddelt moet je het bandje naar je andere pols overhevelen. Dit gebaar moet je ervan bewust maken dat je meer klaagt en zeurt dan je aanvankelijk zou denken. Het eerste streven is om te komen tot 21 dagen klaag- en zeurvrij (waarna het natuurlijk wel de bedoeling is dit dan vol te houden). Elke keer dat je je bandje van pols moet laten verwisselen, moet je ook opnieuw beginnen met het tellen van dagen. Klinkt simpel, toch?

Verschillende stadia
De auteur laat je als lezer kennismaken met de verschillende stadia waarin je gedurende het proces steeds terecht komt. Van onbewust incompetent via bewust incompetent naar onbewust competent om uiteindelijk bij bewust competent uit te komen. Het klinkt wat vaag allemaal, maar als je het boek uit hebt, zal het zeker duidelijker zijn. Elk stadium staat voor een fase waarin je jezelf steeds bewuster wordt van je leven en vooral ook van de invloed die niet klagen heeft op dat leven. Je gaat ineens veel positiever tegen de wereld en jezelf aankijken en het maakt het allemaal net wat aangenamer.

Of deze nieuwe methode nu ook echt de wereld zal veranderen, valt te betwijfelen. Het is toch vooral maar weer één van die vele manieren om de wereld te verbeteren. En het motto 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' kenden we al lang. Of het plan van Bowen werkt, heb je zelf in de hand. Het kan zeker iets bijdragen aan een positievere instelling, maar of het wereldwijd een beproefde methode is en of we er oorlogen mee gaan oplossen, laat staan voorkomen... het valt nog te bezien. In Amerika zijn het boek en de methode een succes. Maar ja, wij als Europeanen noemen ze ook niet voor niets 'die gekke Amerikanen'. Wij zijn misschien iets te nuchter voor dit soort zelfhulpprogramma's. Toch... proberen kan geen kwaad. Ik mopper nu al ruim een uur niet, dus ik ben op de goede weg.

Meer weten? Bowen heeft aan zijn boek een website gekoppeld:
A complaint free world.

Uitgever: Forum ISBN: 9789022550861 Pagina's: 192