Boek: Annet de Jong - Vuurkoraal

Curaçao, zon, zee, strand, drank, duiken, verliefdheid. Het zijn enkele van de ingrediënten in de nieuwe thriller van de Rotterdamse Annet de Jong (1970). De journaliste van De Telegraaf maakt met Vuurkoraal haar debuut in de wereld van de thrillerauteurs. Een moeilijk genre om jezelf in te krijgen, niet in de laatste plaats omdat er zo veel schrijvers zijn die het thrillergenre tot hun gebied rekenen. Alles hangt dan ook af van de kracht van het verhaal. Hoe geloofwaardig is de gepleegde misdaad en blijft het boek je van A tot Z boeien? Deze vragen kun je alleen maar beantwoorden na het lezen van een boek en dat geldt dus ook voor Vuurkoraal.

Rijkelui's vakantie
Merel Hoogstraten is een tiener zoals er zo veel zijn binnen de rijkere segmenten van onze maatschappij. Ze is niet onaardig om te zien, behaald goede cijfers en kan terugvallen op een grote vriendenkring. Kortom, een populair meisje uit een bemiddelde familie. Na het behalen van haar diploma voor het Gymnasium gaat Merel met haar ouders en drie vriendinnen op vakantie naar Curaçao. Even stoom afblazen, feesten en weer bijtanken voor ze aan haar studententijd gaat beginnen. Met haar ouders is ze overeengekomen dat zij samen met haar vriendinnen in een ander resort zal verblijven. Zo heeft ze toch het idee dat ze alleen op vakantie is en haar ouders hebben het gevoel nog enig zicht te hebben op hun dochter. Aanvankelijk lijkt alles goed te verlopen. De vriendinnen vermaken zich prima. Ze hebben een PADI duikcursus gevolgd en het resterende deel van hun vakantie willen ze vooral doorbrengen aan het strand en in de vele uitgaansgelegenheden. Merel echter heeft besloten om haar PADI Advanced diploma te behalen. Het ontmoeten van Tristan, één van de medewerkers van de duikschool, is hier de hoofdreden van. Ze is verliefd op de jongen en ook Tristan toont wel belangstelling. Merels vriendinnen zijn teleurgesteld in haar, maar kunnen haar er niet van weerhouden.

Op een avond gaat Merel samen met Tristan duiken aan de noordkant van het eiland. Na deze duik verdwijnt Merel echter in het niets. Haar vriendinnen hebben geen idee wat er met haar is gebeurd en ook haar ouders beginnen in paniek te raken. Ze schakelen de politie in en ook eilandjournaliste Dana Winter wordt bij de zaak betrokken. Als bekendste journaliste van de krant Amigoe ruikt zij een verhaal en ze duikt in de zaak in de hoop alle andere journalisten voor te zijn. Haar contacten met de woordvoerder van de politie komen haar hierbij goed van pas. De zoektocht naar Merel is voor Dana een obsessie geworden, dag en nacht is zij er mee bezig en ze raakt er meer bij betrokken dan ze ooit had kunnen vermoeden. Het leidt uiteindelijk tot een opmerkelijke en verrassende ontknoping waarmee Dana meteen haar zo vurig gehoopte scoop heeft.

Parallellen
Bij het lezen van het boek ontkom je niet aan het ontdekken van vele parallellen met het verhaal van Natalee Holloway en Joran van der Sloot. Niet alleen de Antillen, maar ook de personages en achtergronden maken deze vergelijking onontkoombaar. Hoe sterk het begin van de Jong ook is met een duistere scène onderwater, de spanning die ze daarin weet op te roepen raakt ze kwijt naarmate het verhaal parallel gaat lopen met dat van de Amerikaanse studente. Dit maakt het boek echter niet slecht, maar gevaar is wel dat je sneller bepaalde wendingen aan ziet komen en zelfs al vooraf in gaat vullen. De Jong slaagt er wel in om tegen het eind met een verrassende ontknoping te komen, waardoor de overeenkomsten met de zaak 'Van der Sloot' worden weggeveegd. Een sterk begin, een matig tussenstuk en een verrassend einde. Al met al maakt dit dat de weegschaal redelijk in balans is. Voor een debuut is dit zeker geen slechte thriller. De kwalificatie van literaire thriller gaat net iets te ver, maar wie weet is dit een belofte voor de toekomst. Annet de Jong heeft trouwens ook toegegeven zich door de Holloway-zaak te hebben laten inspireren. Met zoveel aandacht in de media als die zaak heeft gehad, is het ook moeilijk hier niet door geïnspireerd te raken als je een thriller van die aard wil schrijven. Conclusie kan wel zijn dat Vuurkoraal een mooie koffervulling is voor de komende zomervakantie. Het boek leest gewoon lekker weg door de soepele schrijfstijl en je hebt er zeker een mooie thriller mee in handen. En voor de toekomst: Annet de Jong heeft getoond potentie te hebben en dat maakt het uitkijken naar een nieuwe thriller des te mooier.

Uitgever: Em. Querido's UitgeverijISBN: 9789021434322 Pagina's: 260