Boek: Manda Scott - Boudica, Droom van de Stier

Dio Cassius en Tacitus schreven al over Boudica en nu, zo'n twee millennia later, doet Manda Scott dat. Boudica is een fascinerende heldin uit de eerste eeuw na Christus. Ze was koningin van de Keltische stam, de Iceni. Nadat ze, als dochter van koning Prasutagus, een deel van zijn bezittingen erft, breekt de hel los. De Romeinen vonden het onzin dat dochters ook konden erven en eisten met geweld alle bezittingen op. Boudica nam de strijdbijl op tegen deze machtige vijand vanwege het buitensporige een aanhoudende geweld. Na eerste successen moest ze uiteindelijk toch het onderspit delven. Men denkt dat ze daarna zelfmoord pleegde. Manda Scott vertelt in een vierdelige boekenreeks op haar manier het verhaal van Boudica.

Ellende
Boudica, Droom van de Stier is het tweede deel van de reeks. Het eerste boek bevat veel wereldbouw en inleiding, maar ook al de nodige spanning en actie. Je kunt van dat eerste boek, Boudica, Droom van de Arend, naadloos overgaan in het vervolg, maar je zou een boek ook los kunnen lezen. Er wordt in elk boek weer goed herhaald (zonder vervelend te worden) hoe de zaken in elkaar steken. Boudica is in dit boek nog steeds haar geliefde, jongere broer Ban kwijt. Ze denkt dat hij dood is, nadat hij overgelopen was naar de vijand, de Romeinen. Samen met Caradoc, één van haar geliefden, levert ze strijd tegen het immense Romeinse leger. Ze krijgt weer flink wat ellende voor haar kiezen. Niet alleen wordt Caradoc gevangen genomen en hangt hem een akelig lot boven het hoofd, ook blijkt Ban niet dood te zijn, maar als Romeinse officier tegenover haar te staan in de strijd. Dit boek is, net als het eerste, weer lekker leesvoer. Het is, met die vierhonderd bladzijden, een vrij stevig boek, maar door Scotts schrijfstijl is het mogelijk snel door het boek te razen. Wel zit er enorm veel detail in het verhaal, waarvan je zeker het een en ander gaat missen als je niet aandachtig genoeg leest. Scott weet je bij de lurven te grijpen met haar personages. Het boek doet soms wat ‘romannetjes-achtig’ aan, wat op den duur enigszins kan gaan irriteren. Ook is Scott hier en daar wat al te beschrijvend en gedetailleerd, waardoor je de neiging krijgt stukjes over te gaan slaan. Toch is Boudica, Droom van de Stier een leuk boek en onderdeel van een leuke reeks. Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp en houdt van de boeken van Jean Auel en Diana Gabaldon, is deze reeks zeker ook een tip.

Feit of Fictie?
Historische fictie is soms wat lastig om te lezen, omdat er historische feiten worden gefictionaliseerd. Als lezer geniet je het meest van dit soort verhalen als je de feiten los laat en gewoon accepteert wat je krijgt voorgeschoteld. Als je interesse gewekt is door het verhaal en de feiten, hou je vervolgens een flinke Google of Wikipedia-sessie om het werkelijke verhaal te achterhalen. Je kunt natuurlijk ook ouderwets de bibliotheek induiken. Manda Scott vertelt achterin haar boek heel duidelijk dat dit een fictieboek is en er dus feiten zijn aangepast om beter in het verhaal te passen en bij de personages en het plot. Het is en blijft fictie. Zelf zegt Manda Scott over haar Boudica-reeks dat ze geboren is om deze boeken te schrijven. Dit zijn dan ook de boeken waar ze wereldwijde bekendheid mee kreeg. Haar andere werk kreeg goede kritieken, maar had nooit het succes van de Boudica-titels. Inmiddels is ze weer teruggekeerd naar haar eerste genre, de thriller. Ze publiceerde in 2007 The Crystal Skull, dat begin juni in Nederland zal verschijnen als Het Verborgen Kristal. We kunnen eerst nog genieten van het derde deel van de Boudica-reeks, Boudica, Droom van de Hond, dat begin mei gaat verschijnen.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9335 4 Pagina's: 383