DVD: Ong bak 2

In 2003 verscheen Ong-bak, een Thaise film met in de hoofdrol Tony Jaa (eigenlijk Panom Yeerum, maar dat bekt in Hollywood niet zo lekker). Deze jonge vechtjas kwam, zag en overwon. Hij is de enige reden dat die film zo'n underground succes werd, want het verhaal is verder niet echt bijzonder. De capriolen die Jaa uithaalt wel. Iedereen herinnert zich waarschijnlijk die 'ene sprong'. In 2007 verscheen Tom Yum Goong, dat kort Ong-bak 2 werd genoemd, maar inmiddels onder de naam Honour of the Dragon bestaat. Nog steeds geen goed verhaal en dit keer misten de echt bijzondere bewegingen, maar toch, die olifantjes, hè. Ong bak moet iedereen echt zien, Tom Yum Goong is voor de liefhebbers en nu is er dan een echte opvolger, die officieel de naam Ong-bak 2 draagt. Wie moet die gaan bekijken?

Tien
Ong-bak 2 is geen direct vervolg op de eerste film. Jaa speelt een andere hoofdpersoon, Tien, die een veel duisterder gevecht moet voeren dan Ting in Ong bak ooit deed. In het middeleeuwse Thailand is Tien nog maar een kleine jongen als zijn ouders worden vermoord. Zijn familievermogen is verdwenen en een veilig huis heeft hij niet meer. Hij eindigt als straatschoffie, dat zichzelf maar net in leven kan houden. Als de hoofdman van een roofbende hem ziet vechten, keren de kansen voor Tien. Zijn enige aanwezige motivatie sinds zijn jeugd is wraak geweest en nu krijgt hij mogelijkheden voor het nemen van die wraak. Tien deelt ontzettend veel klappen uit, maar krijgt zelf ook wat te verduren, zowel fysiek als mentaal.

Tony Jaa

Visueel spektakel
De film is een visueel spektakel, met een onvermoeibare Jaa die in elke scène op zijn donder krijgt. Het verhaal heeft aardige momenten, maar is verder onbegrijpelijk en flinterdun. De setting is enorm ruig, met donkere beelden, modder, ellende en ook een heel wat minder frisse Jaa dan in zijn eerdere films. Was hij in Ong bak nog een beleefd jongetje met een piepstemmetje, hier is hij een continu woedend kijkende tornado met ongewassen, lang haar. Zijn bewegingen zijn geweldig, maar toch imponeren ze minder dan voorheen. De gevechten zijn meer gechoreografeerd en minder spontaan. Bovendien blijft hij maar half sterven en weer opstaan, terwijl de vijand elke vijf minuten verse versterking krijgt.

Ruigheid
Voor liefhebbers blijft deze film de moeite waard. De knokpartijen zijn werelds, alhoewel wat overdreven en Jaa is gewoon erg goed in wat hij doet. Zijn bijna kwaadaardige personage geeft hem de kans een heel andere kant te laten zien en hij is overtuigend daarin. Het verhaal is niet erg de moeite waard, alhoewel er vermoedelijk veel kleine details in de film zitten die een westerling niet zo snel kan plaatsen. De ruigheid van de film en de geweldige beelden zijn wel de moeite waard en alleen daarom kan het echt geen kwaad de dvd eens te huren.

De extra's op de tweede schijf bij deze special edition vallen wat tegen. Naast de standaard aanvullingen zoals een tv-special, trailers en interviews is er een kijkje achter de schermen. Die laatste is vermakelijk om helemaal af te kijken. De acteurs zien er stuk voor stuk uit alsof ze precies uit kunnen delen wat ze acteren. Indrukwekkende film, maar met sterk aanwezige minpunten.

Label: Splendid Film Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra’s:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.