Boek: David Plotz - Wonderkind op bestelling

Er is een theorie genaamd de evolutietheorie die ervan uitgaat dat rassen zich steeds ontwikkelen tot een beter ras. Survival of the fittest, en zo zou het bij mensen ook zijn gegaan. Sommige mensen willen de natuur echter een handje helpen, bijvoorbeeld de uitvinder en miljonair Robert Graham, die een spermabank voor Nobelprijswinnaars begon in de hoop allemaal geniale kinderen te creëren. David Plotz, de auteur van dit boek, ging op onderzoek uit. Wat is er eigenlijk gebeurd met al deze kinderen en zijn het echt allemaal genieën?

Wonderkind op bestelling is een behoorlijk schokkend boek voor deze tijd, althans het hele idee van een Nobelprijsspermabank is voor ons nogal schokkend. Toch is dit niet altijd zo geweest. Sterker nog veel Amerikanen waren begin vorige eeuw razend enthousiast over dit idee. David Plotz beschrijft in verschillende hoofdstukken de aanloop tot en de geschiedenis van de Nobelprijsspermabank. Hoe kwam Graham op dit idee en waarom is niemand hier echt tegen in opstand gekomen? Blijkbaar hield het niet veel mensen bezig, of vonden mensen dit vrij normaal.

Nog schokkender dan het idee van een Nobelprijsspermabank, is dat Graham waarschijnlijk geen Nobelprijswinnaars kon vinden om sperma te doneren en het dus maar met mindere goden moest doen. Medaillewinnaars, doctoren, hoogleraren en zelfs een zoon van een Nobelprijswinnaar schonken hun zaad aan Graham. Graham verkocht dit weer door aan vrouwen die niet zwanger konden worden vanwege problemen met hun man. Elke vrouw dacht dat dit zaad van genieën afkomstig was.

David Plotz gaat opzoek naar vrouwen die het zaad hadden gekocht en kinderen die hier uit ontstaan zijn. Hij vindt een aantal van deze vrouwen en kinderen. Veel van de kinderen willen graag weten wie hun vader is en hij helpt ze met hun zoektocht. Sommige kinderen ontmoeten hun vader wat tot rare en emotionele situaties leidt. Één donor zoekt zelf zijn kinderen en vindt er meerdere, maar met één krijgt hij een heel bijzondere band.

Het boek is een beetje warrig geschreven. Plotz schrijft het ene hoofdstuk over de geschiedenis en een volgend hoofdstuk over de kinderen en donoren. De hoofdstukken lopen niet chronologisch waardoor het geheel nogal slordig overkomt. Beter was geweest als hij eerst de geschiedenis had beschreven en vervolgens de verhalen van de kinderen en donoren.

Al met al is het een behoorlijk verbijsterend boek, wat niet geweldig is geschreven en dat is behoorlijk jammer. Het geheel komt allemaal nogal klinisch over en dit terwijl er hele emotionele dingen gebeuren. Toch is dit boek wel de moeite waard voor mensen die geïnteresseerd zijn in de ethiek om het hele gebeuren.

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers B.V. ISBN: 9022950069 Pagina's: 258