Boek: Katholicisme voor Dummies - Trigilio, Brighenti

Katholicisme is de grootste stroming binnen het christendom. In tegenstelling tot het protestantisme en de gereformeerde stroming richt het katholicisme zich voornamelijk op de kerk, de paus en God, waar de hervormde stromingen zich enkel meer richten op de bijbel en God, de paus speelt geen enkele rol bij hen. God regeert volgens de katholieken onder andere door de paus, die aan het hoofd staat van de kerk. Ondanks dat het katholicisme de grootste stroming is binnen het christendom, daalt het aantal katholieken in Nederland met maarliefst 0,6% per jaar. Maar wat is katholicisme nu eigenlijk en wat houdt het in? In Katholicisme voor Dummies proberen de eerwaardes John Trigilio Jr. en Kenneth Brighenti dit uit te leggen aan de hand van een aantal onderwerpen.

Zoals elk voor Dummies boek is dit boek ook ingedeeld in verschillende delen die je zowel los als in samenhang kunt lezen. Het onderwerp katholicisme wordt in verschillende stukjes gehakt en elk stukje wordt vervolgens uitgelegd in verschillende kleine hoofdstukken. De onderwerpen in dit boek zijn; kennismaking met de grondbeginselen, al die geloofsovertuigingen doorgronden, je gedragen als een heilige en de katholieke praktijk door middel van devoties.

Een boek schrijven over een geloof vind ik altijd een dappere opgave. Geloof is namelijk zo iets persoonlijks, dat het moeilijk is om iedereen gunstig te stemmen. Elk persoon heeft zo zijn eigen visie op het geloof en dat wil nog weleens botsen met een ander persoon binnen het eigen geloof. De schrijvers van dit boek zijn beide Amerikaans en dat maakt een heel erg groot verschil voor de lezers vanuit Nederland. Ikzelf ben rooms-katholiek en zelfs behoorlijk actief vergeleken met veel Nederlanders. Het boek is soms bijzonder streng en belerend.

Ik kreeg soms het gevoel dat de auteurs mij niet wilden vertellen wat het katholicisme is, maar mij wilde overhalen om katholiek te zijn omdat het katholicisme zo goed is. Bepaalde onderwerpen worden niet uitgelegd maar vergoeilijkt.

Katholicisme voor Dummies is een heel erg helder boek en dat is wel makkelijk omdat het niet altijd duidelijk is wat er bedoeld wordt binnen de kerk, dit betekent tegelijkertijd dat het dus ook een heel andere opvatting kan hebben dan andere katholieken. Toch zijn de basislijnen helder en kan iedereen het er wel over eens zijn. De basisregels, feesten, hiërarchie binnen de kerk, zonden, sacramenten, etc. zijn overal precies hetzelfde. Na het lezen van Katholicisme voor Dummies zul je dan ook grotendeels wel een duidelijk en goed beeld hebben van het rooms-katholieke geloof, maar houd wel in je achterhoofd dat de ene kerk en de ene gelovige de ander niet is.

Als je meer wilt weten over het katholicisme is dit een handig en makkelijk boek, soms iets te simplistisch maar het is in ieder geval goed genoeg voor de dummies onder ons!

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9043012483
Pagina's: 460 Waardering: