Boek: The UnDutchables - C. White en L. Boucke

Wie niet uit Nederland komt vindt dat de meeste Nederlanders er nogal wat rare gewoonten op na houden, zoals de melding "we gaan eten", hetgeen betekent dat je weg moet, het éne koekje bij de koffie, het oerwoud aan planten in de vensterbank, de verschillende soorten wc's, het gedrag in de trein en het open en bloot praten over seks en geld. Kortom, Nederland is voor veel niet-Nederlanders een onbegrijpelijk raar landje. Twee Amerikaanse schrijvers hebben hier dan ook een heel boek over volgeschreven, sterker nog de nieuwste editie ligt nu alweer in de winkel!

The UnDutchables; leven in Holland verscheen voor het eerst in 1989 en de 28ste druk (vijfde editie) is alweer verschenen. Om de zoveel jaar wordt het boek aangepast aan de gebeurtenissen in Nederland en de altijd veranderende cultuur hier. De schrijvers White en Boucke waren zo verbaasd over het leven in Nederland dat ze besloten hier een boek over te schrijven als handleiding voor niet-Nederlanders. Her en der een beetje aangedikt maar over het algemeen pijnlijk herkenbaar.

Er wordt de laatste tijd veel over onze cultuur gesproken maar voor niemand is het echt duidelijk wat onze cultuur nu is. Natuurlijk zijn er de tradities zoals Sinterklaas enzo, maar onze cultuur, dat is toch een vaag begrip. Sterker nog, je beseft eigenlijk niet half welke rare gewoonten Nederlanders hebben die je in andere landen niet tegenkomt. The UnDutchables zorgt dan ook voor een gigantisch schaamtegevoel wanneer je beseft dat je bijna alle dingen doet die zij zo geweldig beschrijven.

The UnDutchables is natuurlijk wat aangedikt en dat maakt het boek zo enorm leuk. Alles wordt tot in het absurde doorgetrokken zodat je het kunt relativeren terwijl je dondersgoed weet dat het eigenlijk idiote dingen zijn. Zoals bijvoorbeeld onze mini wc's, de gewoonte om elkaars krant te lezen in de trein en het verwarrende gebruik van bepaalde woorden (iets zit in je zak, ligt in de kast, maar staat op tafel). Het boek is een spiegel naar Nederland toe, maar wel een ware lachspiegel. Je moet het boek dan ook niet al te serieus opvatten.

Ik ben van mening dat elke Nederlander dit boek gewoon eens gelezen moet hebben. Het geeft je een nieuwe kijk op je gewoontes en het creëert wat meer begrip voor de verbaasde blikken van toeristen in Nederland. Tegelijkertijd geeft het je geweldig veel tips om diezelfde toeristen eens goed op stang te jagen (bied ze haring of drop aan!).

Tijdens het lezen van het boek liepen de tranen regelmatig over mijn wangen van het lachen en ik durfde het boek zelfs niet meer in de trein te lezen omdat ik steeds rare blikken kreeg van mijn medepassagiers. Niet alles is herkenbaar, maar iedereen heeft zijn eigen gewoonten en dat maakt het boek zo divers, afwisselend en verfrissend. Het boek is zowel in het Nederlands als in het Engels verkrijgbaar.

Een buitengewoon briljant boek dat elke Nederlander in de kast moet hebben!

Kijk ook even op de website.

Uitgever: White-Boucke Publishing, Inc. ISBN: 1-888580-32-1Pagina's: 280