Boek: Dood en begrafenisrituelen in het oude Egypte

Het oude Egypte spreekt bij menigeen tot de verbeelding. Beelden van mummies, piramides en Cleopatra schieten meteen te binnen. Je kunt enorm veel films vinden over mummies, wraak en dood in het oude Egypte, maar het meeste is niet historisch correct. Het boek dood en begrafenisrituelen in het oude Egypte van Salima Ikram vertelt dan ook vanuit wetenschappelijk oogpunt hoe het nou werkelijk zit met mummies en alle begrafenisrituelen in het oude Egypte. Een wetenschappelijk boek, zonder het tot leven komen van mummies of andere spannende verhalen.

Salima Ikram, de schrijfster van het boek, is een hoogleraar Egyptologie aan de American University in Caïro en een zeer belangrijke expert op het gebied van mummies en grafarcheologie in het oude Egypte. Ze werkte mee aan zeer belangrijke opgravingen in Egypte en heeft veel mummies en graven geanalyseerd. Het boek is daarom ook goed wetenschappelijk onderlegd, maar zeker niet onbegrijpelijk voor de leken onder ons.

Dood en begrafenisrituelen in het oude Egypte behandelt zo'n beetje alles over de dood in het oude Egypte, zonder alle mythes die we nu onderhand wel kennen. Wat erg belangrijk is in mijn ogen, is dat het boek begint met een korte geschiedenis van Egypte. Dit zorgt voor een goede basis waardoor je alle informatie beter in de context kunt plaatsen. Veel rituelen en geloven zijn voor ons namelijk uitermate vreemd, vooral als je de cultuur er omheen niet begrijpt of kent.

Het boek gaat ook in op het geloof van de Egyptenaren en waarom men zo handelde. Waarom mensen of dieren mummificeren, waarom dieren in het graf plaatsen, wat zijn al die sieraden en nog veel meer vragen. Het behandelt zo kort mogelijk en zonder al te veel poeha alle facetten van de dood en de begrafenisrituelen in het oude Egypte.

Het boek van Salima Ikram is zeer informatief. Soms krijg je zoveel termen en vreemde woorden te lezen, dat je niet kunt onthouden wat nu wat was en vooral wie nu wie was. Achterin het boek zit een verklarende woordenlijst en een chronologisch overzicht van alle farao's en de verschillende dynastieën. Dit is enorm belangrijk om het boek begrijpelijk te houden.

Ondanks dat ik enorm blij ben met een boek over de dood in oud Egypte dat eens wetenschappelijk onderbouwd is en waar geen romantiek omheen zit, is het boek wel heel erg klinisch. Je mist toch een beetje de sappige details. Het komt soms zelfs over als een collegeboek voor een studie over Egypte. Te veel termen en begrippen achtereen, zonder wat luchtige informatie tussendoor.

Als je houdt van veel informatie over de dood in het oude Egypte en je zoekt een boek dat dit kort maar krachtig uit kan leggen, is dit boek een echte aanrader. Vind je het onderwerp leuk, maar hoor je toch ook graag wat over de vloeken en mythen er omheen, kun je beter een ander boek zoeken. Het is geen absolute must have, maar het kan zeker geen kwaad om het eens een keer te lezen.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9043011991 Pagina's: 192