Boek: Ton Theunis - Onder N.A.P.

De schrijver van het boek Onder N.A.P. Ton Theunis werkte zeventien jaar voor het ministerie van Justitie. Een goede basis om thrillers over misdaad en alles wat ermee te maken heeft te schrijven. Dat dacht Theunis blijkbaar ook, Onder N.A.P. is namelijk zijn derde thriller. De eerste twee thrillers die hij schreef kregen lovende kritieken, maar of dit boek wederom een succes wordt...

Terwijl rechercheur Frits Calis rustig geniet van het bedrijfsuitje van zijn vriendin in Athene, wordt een van de medereizigers vermoord in haar hotelkamer. Vlak nadat ze terug zijn gekomen in Nederland wordt er nog iemand van het gezelschap vermoord. Niet alleen dat, zijn bureau heeft ook nog te maken met een bankoverval door één van de meest beruchte bankrovers van Europa. Deze overvaller krijgt vlak na zijn laatste klus een droomaanbod, voor een bankrover tenminste. Dan gebeuren er wel erg veel toevallige gebeurtenissen voor Calis en de twee verhaallijnen raken steeds meer met elkaar verweven.

Origineel is het niet, maar een goede schrijver kan zelfs van een onorigineel verhaal een goed boek maken. Helaas blijkt het bij dit boek niet zo te zijn. Waar de eerdere boeken van Theunis goed waren, is dit een boek een waarlijk drama. Ik heb me door het boek heen moeten ploegen, voor mijn gevoel kwam er maar geen eind aan.

Het boek begint al enorm onsamenhangend. Theunis hopt van het ene verhaal naar het ander zonder duidelijke overgangen. Waar jij denkt gewoon een pagina om te slaan, blijk je ineens weer terug te zijn bij het andere verhaal. In het begin zorgt dit ervoor dat je niet lekker door kan lezen, de verhaallijnen wisselen elkaar te snel af.
Vervolgens heeft Theunis nogal de neiging om alle gezichtsuitdrukkingen, toonintonaties en lichaamstaal te beschrijven waardoor je het gevoel krijgt dat je een boek leest dat voor zwakzinnigen bedoeld is. Waar een normaal mens het sarcasme wel tussen de regels leest, wil Theunis je handje vasthouden door alles voor te kauwen. Dit maakt het leesgenot er zeker niet groter op.
Ook het taalgebruik geeft je het gevoel dat Onder N.A.P. een kinderboek is dat lastig geschreven is of een volwassenboek voor mensen met een zeer laag IQ. Hij spreekt over boeven en gebruikt enorm veel verkleinwoorden, wat het boek erg kinderlijk maakt. Wederom niet echt positief voor het leesplezier van het boek.
Ten slotte zie je het plot al aankomen aan het begin van het boek. Alles is net even te toevallig en voorspelbaar. Halverwege weet je dus al hoe het eindigt en alle motivatie die je nog had om verder te lezen is dan compleet weggenomen waardoor het boek een soort baksteen in je handen wordt, niet bijster spannend, maar wel verdomd zwaar om doorheen te bladeren.

Ik hoop dat Theunis gewoon een gehaast foutje heeft gemaakt, zoals wel meer schrijvers doen die al een aantal boeken op hun naam hebben. Het boek lijkt meer op een kinderboek op wat hoger niveau dan een boek voor volwassenen. Slecht geschreven, kinderlijk taalgebruik en een dramatisch voorspelbaar plot. Ik raad u van harte aan de andere boeken te lezen van Theunis, maar alstublieft, blijf uit de buurt van Onder N.A.P..

Uitgever: De Boekerij ISBN: 9022543870 Pagina's: 318