Film: Anything Else

Deze review zal verre van compleet zijn. Woody Allen is immers een instituut op zich, met de bijbehorende schare fans. Tijdens bepaalde scènes van de film hoorde ik dan ook regelmatig overdreven gehinnik van enkele Woody fans. Erg leuk hoor, de verwijzingen naar eerdere films, maar een goede film zou deze recycling van gevestigde grappen niet nodig hebben. "Anything Else" blijft nog wel grappig, maar herkauwen is nooit goed. De grappen doen daarom soms aan, alsof ze voorgelezen zijn.

Een film over een schrijver. Een comedy-schrijver die bevriend is met een andere (geflipte) schrijver, goed voor een flinke portie dialogen en oneliners. Ook hier. Massa´s woorden spoelen door de boxen, maar helaas hebben ze niet allemaal het gewenste effect. Het is een beetje het soort grappen wat je maakt in een melige bui op een terrasje in de zon. Het type grap "Je had erbij moeten zijn", humor waardoor de film niet voor iedereen is weggelegd.

Biggs is in deze film niets meer dan een jongere uitvoering van Allen. Het is alsof Woody tegen zichzelf zit te praten via de mond van Biggs. Daarbij richt deze zich ook nog regelmatig direct tot het publiek. Een dialoog wordt monoloog en je vraagt je al snel af waarom Woody niet gewoon duidelijk kan zeggen wat ie kwijt wil, in plaats van stotterende woordgrapjes over galblazen. Ineens brengt hij zijn boodschap weer wel duidelijk naar voren, maar dan betreft het alleen een soort frustratie over het onrecht tegen de Joden. Hij flapt er ineens zinnen uit, zonder grappig te zijn, als "Prepare for selfdefense!", "Fight back!" en "The Holocaust can never be forgiven!". Missen wij hier iets? Of is het puriteinse Amerika een ander pad ingeslagen?

De film blijft ondanks alles overeind, maar een meesterwerk is het niet. Hij is "vermakelijk" plus een beetje extra. Dat extra komt niet door Allen of Biggs, maar door Christina Ricci, vooral bekend als Wednesday in "The Addams Family". De doldwaze rol die ze speelt, brengt ze met lof. Vrouwenlogica in de grootste zin van het woord ten top, zoals vreemd gaan om te kijken of je frigide bent. Tel daarbij op haar lieftallige verschijning en je vergeet haast haar compleet gestoorde persoonlijkheid.

Maar de film zelf? Die gaat dus juist niet over "Anything Else", het leven is meer dan zoals alles: niet eenvoudig en voortkabbelend, maar een voortdurende strijd. Falk denkt verliefd te zijn op een lief meisje met wat eigenaardigheden. Niets bijzonders. Het gaat over het begin van een relatie en de roemloze ondergang daarvan, gesitueerd in een ouderwets aandoend New York met mooie plaatjes in het park. Wat dat betreft, ben ik erg blij met een comedy die een keer niet draait om bier, seks en andere banaliteiten...

DetailsVS, 108 minuten
GenreComedy
RegieWoody Allen