E3 2004

EA goes Live!

Ook voor de Xboxers onder ons was de E3 een beurs met genoeg nieuwtjes. Het grootste nieuws was misschien wel dat Electronic Arts eindelijk Xbox Live gaat ondersteunen. De twee EA divisies, EA Sports en EA Games, hebben ieder een aantal titels waardoor Microsoft het aantal Xbox Live-gamers hoopt op te krikken. Op dit moment zijn er net geen miljoen gamers geregistreerd op Xbox Live.

Van EA Sports kunnen we als eerste NCAA Football 2005 verwachten, deze football-game verschijnt in juli. EA Games zal games als Need for Speed: Underground, Goldeneye, Battlefield: Modern Combat en Burnout 3 op Xbox Live gaan zetten.

Halo 2

Op 9 november kunnen we in slaapzakken voor de deur van de plaatselijke game-boer gaan liggen (of gewoon naast de dichtstbijzijnde internet-verbinding natuurlijk), want dan is Halo 2 er. Verwacht wordt dat dit één van de grootste lanceringen ooit zal worden op games-gebied. Voor de reclame-campagne zal gebruik worden gemaakt van bioscoopreclame, print-advertenties, buiten-, internet- en televisiereclame.

Voor de echte fans zal er een speciale pre-order limited edition van Halo 2 verschijnen, in een metalen doos. Naast de game vind je daarin een tweede DVD met speciale content, zoals een 'making of', specials over game design, animaties, muziek en nog meer. Ook zal een art gallery niet ontbreken, met beelden van ontwerp tot spel, commentaren van de developers en nog veel meer.

Doom 3

Microsoft maakt er inmiddels een gewoonte van om titels (aanvankelijk) exclusief voor de Xbox te krijgen, zoals recentelijk nog Ninja Gaiden. Inmiddels is bekend geworden dat Doom 3 op geen andere console zal verschijnen dan de Xbox. Het spel verschijnt ook op de PC, beide versies zullen naar verwachting deze zomer gaan verschijnen.

Hardware

Nyko heeft sinds kort een Europese distributeur aangewezen. Dat betekent dat ook de nieuwe producten, waaronder de tijdens de E3 geïntroduceerde Wireless Air Flo controller en de SpeakerCom, binnenkort in Nederland verkrijgbaar zullen zijn. De Wireless Air Flo controller is een draadloze controller met de gepatenteerde Air Flo technologie. Deze blaast frisse lucht door de handgrepen van je controller om zweethandjes te voorkomen. De SpeakerCom bevat een luidspreker en microfoon en dient als vervanging voor de Xbox Live headset.

Verder kwam E-Real met hun RGT Universal Light Gun. RGT staat hier voor Realistic Game Technology en is een vernieuwde interface tussen console en gamer. Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat een console beter en nauwkeuriger bewegingen van accessoires als boxhandschoenen, zwaarden en golf clubs kan registeren. Zo ook het geval met lightguns; de RGT Universal Lightgun werkt, in tegenstelling tot oude lightguns, wel op alle schermen. LCD's, plasmaschermen, projectieschermen en CRT-schermen, anything goes! De RGT Universal Lightgun is vooralsnog beschikbaar voor de Xbox en PlayStation 2.

Ook ben ik aan het kijken hoe ik ruimte kan gaan maken voor een 5.1 speakersetje. Alhoewel, setje. Het kreng gaat 500 dollar kosten, maar dat is niet zonder reden. Spherex Inc. heeft het setje er namelijk ontzettend lekker uit laten zien, zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien. Bovendien liegen de specificaties er niet om: 100 watt voor de 8" subwoofer, 3 x 50 watt voor respectievelijk het linker-, rechter- en centerkanaal en 2 x 25 watt voor beide surroundkanalen. Een high power DSP moet voor een uitstekende geluidskwaliteit zorgen, decoderen van Dolby Digital, DTS en Dolby Pro Logic II is uiteraard geen probleem, de firmware is te upgraden via een USB poort en deze haast buitenaarde speakerset speelt ook MP3 en WMA, via de jukebox-functionaliteit, vanaf de extern aan te sluiten harde schijf (via USB 2.0).

Screenshots

Naast een hoop nieuws, aankondigingen, nieuwe hardware en niet te vergeten vrouwen met cup D of groter, kwam je op de E3 natuurlijk om in screenshots. Die hier allemaal plaatsen zou ongetwijfeld het einde van FOK! betekenen zoals we dat kennen, dus ik heb een selectie gemaakt en hieronder een paar (verkleinde) screenshots geplaatst. Voor meer en grotere screenshots kun je kijken op één (of meerdere, of alle!) van de gebruikte bronnen.

Prince of Persia 2

Far Cry: Instincts

Fable