Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart is voor mij persoonlijk een van de leukste spellen ooit. Zo won ik ooit een prijs in de Power Unlimited voor de snelste race-ronde. Iedere nieuwe versie brengt weer uren aan speelplezier ook al zijn sommige versies in het verleden niet helemaal perfect geweest. Nu komt Nintendo met iets nieuws. Mario Kart Live gooit het over een heel andere boeg en ik was als een kind zo blij toen ik die doos open mocht maken.

Nintendo heeft de afgelopen tijd laten zien dat je met karton een hoop leuke dingen kunt doen. Ook al werd het niet door iedereen met gejuicht ontvangen, doen ze tenminste hun best om nieuwe dingen op de markt te brengen. Zo ook met Mario Kart live. Het idee is simpel: je krijgt vier kartonnen poortjes en daarmee maak jij je eigen track. Daarnaast krijg je een bestuurbare auto met camera erop. In de doos zit geen fysieke game, dus moet je die downloaden vanuit de store en zodra je dat gedaan hebt kun je aan de slag. Je begint met je gezicht voor de camera te houden om je rijbewijs te maken, en daarna volg je de korte instructie hoe je een baan kunt maken. Het is vrij simpel. De vier poortjes hebben allemaal een nummer en die zet je op volgorde in je huiskamer. Daarna rij je met de auto (die je bestuurt met je Switch) naar poortje één. Hier wordt verf op je banden gesmeerd en rij je in alle rust de route onder de poortjes door. Daarna is de baan klaar en kun je racen!

Mario Kart Live

Tot mijn grote verbazing werkt dit perfect. Ik maakte mij best zorgen over de gevoeligheid van de besturing, maar na een rondje of 3 à 4 heb je niet eens meer door dat je met een bestuurbare auto in je huiskamer aan het knallen bent. Scherpe bochten, onder tafels en stoelen door; het werkt perfect. Het beeld is niet superscherp, maar door alle elementen die er in levels toegevoegd worden merk je daar eigenlijk vrij weinig van. Al snel werd het een dolle boel in huis en trok mijn zoon zijn Super-Mario-pak aan om als een soort reus een extra hindernis te zijn en werd het extra lastig omdat de hond ook mee wou doen en de kart wou grijpen. Het levert hilarische momenten op en dat is iets dat ik in tijden niet meer gehad heb. Door de verschillende modi heb je vooral in het begin genoeg te doen. De Grand Prix modus laat je ook sparen voor verschillende skins en door de verschillende elementen die worden toegevoegd heb je niet het idee dat je steeds dezelfde race aan het rijden bent. In mijn woonkamer was het bereik prima, maar toen ik het idee kreeg om dit eens even groter aan te pakken werd ik al gauw teleurgesteld. Het bereik van de kart is hooguit een meter of 5 en daarna wordt het niet meer bestuurbaar of je bent de hele connectie kwijt. Jammer, want vooral in de zomer kun je dan niet buiten helemaal losgaan. Vooral als je vanaf 150cc gaat racen is een korte, snelle baan niet ideaal meer. Ik merkte dat ik poortjes raakte en andere attributen in huis.

Mario Kart Live

Samenspelen is ook mogelijk, maar dan moet iemand uiteraard wel beschikken over een eigen kart en dat is best een prijzig iets. Hopelijk komt in de toekomst een losse optie voor een wat schappelijke prijs. Ben alleen bang dat dit niet gaat gebeuren want de poortjes zijn van karton en dat zal het geld niet zijn. Tegen AI racen wordt op een gegeven moment denk ik ook wat eentonig. De grote vraag is en blijft: hoe leuk is dit nog na een paar maanden? Ik heb hem nu een weekendje gehad en dat weekend is er volop gespeeld en gelachen, maar na iedere sessie moet alles weer opgeruimd worden, en dat is irritant. Wel is het leuk om via de grand prix modus alles vrij te spelen of time-trials tegen elkaar te doen om te kijken wie de snelste is. Uiteraard kun je qua banen alle kanten op en allerlei obstakels toevoegen om het allemaal wat uitdagender te maken.

Mario Kart Live

Mario Kart Live: Home Circuit is origineel en daarmee scoort Nintendo punten. Ze proberen te innoveren en daarmee de beleving van gamen anders te maken. Dat is met Home Circuit zeker gelukt en in de twee dagen dat ik ermee gespeeld heb heb ik ook heel veel plezier gehad. Het gevoel dat je ‘s morgens wakker wordt en meteen wilt spelen zegt genoeg. Toch zijn er ook minpunten en dit zijn dingen die het na een langere tijd spelen lastiger gaan maken. Het korte bereik vind ik echt jammer want daardoor blijf je beperkt tot je kleine huiskamer, dus dat gaat hem echt niet worden. Ook het spelen tegen de computer wordt op een gegeven moment erg saai. Doordat de prijs best aan de hoge kant is kan dit toch een obstakel vormen voor een hoop mensen. Toch blijft bij mij het positieve de boventoon voeren, want ik heb echt met ontzettend veel plezier en lol Mario Kart Live: Home Circuit gespeeld. Ik hoop echt dat Nintendo door blijft gaan met die nieuwe dingen proberen en dan zal er best eens een misser tussen zitten, maar dat maakt niks uit.