CD: Dirty Americans - Strange Generation

Dirty Americans komen uit de buurt van Detroit, waardoor je van een flinke dosis rock kan uitgaan. Tenzij Eminem een gastoptreden doet, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Strange Generation is de eerste plaat van de vier leden, waarvan drie elkaar al kenden van de band The Workhorse Movement. Ook ooit onder contract bij Roadrunner Records, en tot nu mij eveneens onbekend. Maar een band die benoemd wordt als een mengelmoes van Monster Magnet, Foo Fighters, QOTSA en zelfs Led Zeppelin, daar moet gewoon even een oor naar luisteren. Mijn oor.

The Workhorse Movement heeft getourd met bands als Disturbed, Slipknot, Pitchshifter, Kittie en Fu Manchu, maar dit bleek zo stressvol te zijn dat de band uit elkaar ging. Toch merkten zanger Myron, gitarist Jeff Piper en bassist Pete Bever dat ze wel verder wilden met elkaar, op muzikaal gebied in elk geval. De zoektocht naar een nieuwe drummer kon beginnen. Een drummer die zou passen in een band die gewoon een groot en vettig geluid neer wilde zetten. Dat werd Jeremiah Pillbeam, een drummer die eerder in Motown en soulbandjes speelde, niet alleen op drums.

Het klikte, en de band begon te werken aan nieuw materiaal. Na flink wat optredens kregen ze daarbij in de zomer van 2002 hulp van Paul Ebersold, welke eerder de weg vrij maakte voor het succes van 3 Doors Down. Ebersold verminderde meer dan 50 nummers tot het aantal op de cd genaamd Dirty Generation. Een plaat die alleen al door de hoes een geweldige vintage uitstraling heeft. Niet voor niets kwam er in een interview al de opmerking dat ze dus niet tot de Detroit Rock scene horen. Maar wat voor rock is het dan?