Review: Slipcursus

De slipcursus begint (gelukkig) met een stukje theorie. Met een tiental anderen zit je samen in een klaslokaal waar de rijinstructeur een kleine peptalk geeft. Een stukje theorieles volgt over remmen, motorgebruik, koppeling, aandrijving, snelheden, remafstanden, en ga zo maar door.

Op het bord tekent de docent enkele instructies en legt uit dat de cursus bestaat uit drie elementen: De noodstop, de slip en het uitbreken. De baan wordt uitgelegd en dan zijn we er klaar voor...



De noodstop

Het is zo eenvoudig: ga met je voeten zo hard als je kunt op de koppeling en rem staan en hou je stuur recht. Hoe lastig dit toch kan zijn blijkt wanneer je het zelf voor het eerst mag doen. Je bent sterk geneigd toch bij te sturen tijdens het remmen, ondanks dat je weet dat dit niet mag. Na een paar keer noodstoppen weet je echter al niet beter en lijkt het de meest voor de hand liggende manier om je auto tot stilstand te brengen.

De slip

De slip is iets minder makkelijk. Op een spekglad wegdek duikt 'plotseling' een pion op en het is de bedoeling deze netjes te ontwijken en daarna op de normale route door te rijden. Dat valt even tegen! Dankzij enkele duidelijke instructies merk je echter dat ieder rondje beter gaat en op het einde heb je het gevoel de auto goed onder controle te hebben. Het is ongelooflijk hoe snel je iets kunt bijleren.



Het uitbreken

En dan komt het leukste deel. Je rijdt op een gladde weg. Plots remt de vrachtauto voor je en in een fractie van een seconde gooi je het stuur om en rem je. Je wielen raken in een slip en de achterkant van de auto breekt uit...

Als je denkt je auto wel aardig onder controle te hebben dan kun je jezelf hier van die illusie afhelpen. Een snelheid van een slordige 40 kilometer is genoeg om je een mooi rondje om je as te laten draaien. Wederom oefen je deze situatie en volg je de instructies op en warempel, na een rondje of twee blijkt ook dit eigenlijk wel mee te vallen! Ik ben wel maar wat blij dat ik deze eerste twee keer even heb mogen oefenen zonder verkeer er omheen, want anders was er niet veel van mij of van mijn auto overgebleven. Het derde rondje is het tijd om een beetje overmoedig te worden en door je iets te enthousiast op de gladde plek af te laten rijden laat de instructeur je even merken dat controle een relatief begrip is. De snelheid wordt opgevoerd van 40 naar 50 (deze snelheden komen overeen met snelheden die veel hoger liggen in normale situaties uiteraard) en sliiiiiiiiip daar draait de auto weer twee rondjes. Een wijze les!