Het is nooit goed: Levi's Bekritiseerd om AI-diversiteit

Er is weer eens ophef over niets, want Levi's, het bekende spijkerbroekenmerk, heeft onlangs namelijk veel kritiek gekregen na de aankondiging om kunstmatige intelligentie (AI) te gebruiken voor het genereren van fotomodellen met een grotere diversiteit. Het bedrijf heeft een samenwerking met het Amsterdamse AI-bedrijf Lalaland aangekondigd, maar critici vinden dat menselijke modellen meer werk zouden moeten krijgen in plaats van computergegenereerde afbeeldingen.

Thom Binding, een Britse vakbondsorganisator, en merkenexpert Lisa Barone zijn slechts enkele van de stemmen die het plan van Levi's hebben bekritiseerd. Ze stellen dat het gebruik van AI geen echte kansen biedt voor minderheden en echte mensen vervangt door niet-bestaande personen.

Levi's heeft toegegeven dat het plan niet goed is gepresenteerd. In een update benadrukt het bedrijf dat het experiment met AI bedoeld is om de consumentenervaring te verbeteren en sneller meer afbeeldingen van hun producten op verschillende lichaamstypes te tonen, zodat niet voor elk item een bootlading verschillende modellen hoeft te worden ingevlogen. Het bedrijf ontkent dat de samenwerking met Lalaland bedoeld is om diversiteit te bevorderen of als vervanging van echte maatregelen op het gebied van modewoordjes als diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Het jeansmerk belooft fotoshoots met echte modellen niet te zullen terugschroeven en benadrukt dat authentieke verhalen vertellen en menselijke modellen en medewerkers altijd de kern van hun ervaring zijn geweest.

Vorig jaar ontsloeg Levi's nog 700 mensen bij een grote bezuinigingsronde, waardoor sommigen speculeren dat het bedrijf mogelijk ook hoopt geld te besparen door de inzet van AI.

Levi Strauss, AI-diversiteitsmodel
Levi Strauss, AI-diversiteitsmodel