Ace Combat: Squadron Leader

Terwijl je je eerste missie vliegt wordt het vliegtuig van jouw squadron leader geraakt door een raket. Zijn vliegtuig stort neer en hij landt met parachute ergens in zee naast een vijandig bootje. Een helikopter zal hem later tevergeefs trachten te redden. Dit alles zorgt ervoor dat je in ÚÚn vlucht wordt gepromoveerd van nugget tot squadron leader van een groepje van vier vliegtuigen. Je mag dat vijandig bootje wel dankbaar zijn .

Je squadron vliegt vanaf dat moment aan je zijde en via de D-Pad op je controller geef je ze instructies. De D-Pad bestaat uit vier knopjes, dus de instructies zijn eenvoudig maar doeltreffend: cover, attack, alternatieve wapens en fire at will. Bij cover zullen je vriendjes jou beschermen, bij attack vallen ze jouw doel aan en de andere twee opties spreken voor zich. Via duidelijke stemmen (met uitstekende voice acting) laten ze weten dat de commando’s begrepen zijn en al snel merk je het resultaat van je commando.

Naast de D-Pad worden alle knopjes van de controller volledig benut. Voor een arcade flight-sim is dit eigenlijk gek want bij arcade denk je aan eenvoudige besturing en snelle actie. Dit is dan ook een duidelijk discussiepunt: is deze game nog wel arcade te noemen? Aangezien je vliegtuig met zo’n 50 raketten de lucht in gaat (of eigenlijk meestal al in de lucht begint) kun je aannemen van wel. Het vliegtuig besturen is kinderlijk eenvoudig en een stall veroorzaken is bijna moeilijk. Toch is deze game geen pure arcade te noemen: behalve de hoeveelheid knopjes op de controller zijn de missies namelijk erg lang. Lang en moeilijk zelfs.