Smash TV

Ken je The Running Man? Een boek van Stephen King en later (erg) vrij vertaald naar een film, waarin Arnold Schwarzenegger zich waagt aan een ontsnappingspoging in een futuristische arena terwijl alles op de televisie te volgen is. Veel geweld, kijkcijfers en een belofte van grote glorie gaven het publiek een waar spektakel.

Dat spektakel heet op Xbox Live Arcade, Smash TV. In het spel ben je, desgewenst met een co-op op een andere controller of Xbox Live, de grote held die op jacht gaat naar grote prijzen. Om dat te realiseren moet hij van kamer naar kamer in een blokkerige arena. Elke kamer loopt langzaam vol met honderden vijanden die allemaal proberen de held naar de andere wereld te helpen. Gelukkig heeft onze gladiator een vette gun meegekregen die je met de rechter joytsick alle kanten op kunt laten schieten.

Schiet alles aan flarden!

Terwijl je handig de vele verschillende vijanden probeert te ontwijken vliegen de kogels in het rond. \"Total Carnage! I love it!\", roept de presentator van de TV Show in een blikkerige stem. Na een hoop kamers en letterlijk duizenden vijanden kom je de eindbaas tegen van het level. Deze gemuteerde freaks nemen doorgaans een kwart van de hele kamer in beslag en schieten de meest wazige wapens (het eigen hoofd bijvoorbeeld) op je af. Nog meer geweld! Jaaaarrrgh! Dood en verderf!

Na een level mag je het schuim rond je mond wegvegen om de totaalscore te zien. Ettelijke miljoenen prijzengeld en items later ga je in het volgende level alwaar weer duizenden andere vijanden met veel plezier je proberen om te brengen. Schieten maar! In de kamers verschijnen met grote regelmaat power-ups en speciale bonussen die deze oorlog een stukje makkelijker maken voor de dappere gladiatoren, maar er kunnen ook mijnen of grote mitrailleurs zijn die het niet zo goed voor hebben met je.

Alhoewel het originele spel uit 1990 komt doet de game meer jaren 80 aan. De besturing is snel en werkt perfect, maar de geluidjes en de muziek klinken nergens naar. Leuk dat het spel zo origineel is gebleven, maar het verveelt heel snel. Ach, het was in de tijd van Tron, War Games en foute muziek.

De game lijkt in het begin makkelijk, omdat je een oneindig aantal credits hebt. Of je dus dood gaat of niet, schieten kun je toch wel. Maar als het je om de score of de achievements te doen is, zul je merken dat het een praktisch onmogelijke opgave is om met maar drie leventjes dit hele spel uit te spelen. Je krijgt een paar Xbox Live achievements van 5 punten voor het verslaan van de boss monsters met oneindige credits, maar de rest van de achievements dien je zonder extra credits te halen.

Smash TV is gratis te downloaden en voor 400 Microsoft points te unlocken. Hiermee verdwijnt de countdown-teller zodat je gewoon door kunt blijven spelen en beginnen de gehaalde achievement mee te tellen in je gamersscore.

Wie de knallers van arcadegames uit de jaren 90 nog steeds fantastisch vindt en 400 Microsoft points er voor over heeft kan de game met een gerust hart kopen. Houd er rekening mee dat de game na een paar uur spelen kan gaan vervelen.

Score: 60%