Zelda: Four Swords Adventures

Over het verhaal van deze Zelda zal ik uiteraard niet te veel verklappen, maar omdat het hele speltype ervan afhankelijk is zal ik enkele details uit de doeken moeten doen. Zoals verwacht is er een gevaarlijke snoodaard die Zelda aan het begin van het spel ontvoert. Wat nu gedaan?! Er zit niets anders op dan het beroemde Four Sword te gebruiken. De drager van dit zwaard wordt gesplitst in vier persoonlijkheden en zal als groep ten strijde trekken. Hoofdfiguur Link pakt het zwaard vast en plots zijn er vier Linkjes! Speel je met vier spelers, dan bestuurt iedere speler afzonderlijk een Link. Speel je alleen dan zijn de vier Links met elkaar verbonden en loop je in polonaise (of in formatie naast elkaar of als blokje). Met twee spelers bestuurt ieder twee gekoppelde Links.

Met vier mensen Zelda spelen betekent ook met vier mensen afhankelijk zijn van elkaar en met z\'n vieren puzzeltjes oplossen. De puzzels zijn erg divers en gaan leuk om met het multiplayer-aspect van de game. Zo kun je elkaar over (of in ) ravijnen gooien, kun je voor elkaar een deur open houden door met een Link op een knop te blijven staan, of duw je een rotsblok het water in door er met vier Links tegelijk tegen te duwen. Doordat je de gekoppelde Links in singleplayer ook individueel (of in formatie als groep) kunt besturen werkt dit in zowel singleplayer als multiplayer. Als je het spel singleplayer speelt zijn de puzzels aangepast en goed op te lossen. In multiplayer zijn sommige puzzels zelfs iets pittiger, maar ook nog prima te doen. Samen is het spel zeker leuker, maar het is absoluut goed te spelen in je eentje en geen moment saai.

Interactie met de GBA
De vier Links worden bestuurd op het TV-scherm, totdat een van de spelers besluit een grot in te gaan. Vanaf dat moment schakelt het beeld voor die speler over naar de GBA en speelt hij of zij daar verder. De anderen spelen gewoon door op het grote scherm. Om er voor te zorgen dat je elkaar niet kwijt raakt kunnen de spelers op het TV scherm niet \'uit\' het scherm lopen zolang een andere speler nog op de GBA aan het spelen is. Wanneer alle andere spelers aan de rand van het TV-scherm wachten, wordt het GBA- scherm van de laatste speler getoond zodat iedereen kan meegenieten. Er is in dit spel duidelijk enorm goed nagedacht over de interactie tussen de GBA en GameCube. Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is wanneer de batterij van je GBA halverwege het spel uitgeput raakt. Het spel wordt dan onherroepelijk afgebroken en zonder mogelijkheid tot opslaan van spelgegevens keer je terug naar het titelscherm. Pijnlijk wanneer je net aan het einde van het level bent.