Interview: Incubus

Brandon Boyd (zang), José Pasillas (drums), Mike Einziger (gitaar) en Dirk Lance (bas) zaten nog op high-school in Californië toen ze in '91 besloten Incubus op te richten. Optreden, optreden en nog eens optreden, was het motto en binnen enkele jaren had het viertal alle bekende en onbekende clubs in Amerika aangedaan. Hierdoor bouwde Incubus een grote schare trouwe fans op. Al het optreden loonde, want Incubus kreeg een contract en bracht in '97 haar eerste E.P. Enjoy Incubus uit.

Ook mocht de band datzelfde jaar met KoRn mee op een uitverkochte tournee in Europa. Het eerst volledige album S.C.I.E.N.C.E. volgde niet veel later. In '98 verzorgde Incubus voorprogramma's voor Sugar Ray, Limp Bizkit en Soulfly en maakte ze deel uit van de door KoRn georganiseerde Family Values Tour. Bovendien werd de band versterkt met DJ Chris Killmore.

In 2000 verscheen het tweede volledige album Make Yourself. Het album werd geproduceerd door Scott Litt (o.a. REM, Nirvana) die ervoor zorgde dat de band een gigantische sprong vooruit heeft gemaakt ten opzichte van S.C.I.E.N.C.E. Make Yourself is een toegankelijk en melodieus album boordevol catchy zanglijntjes, funky ritmes en vette gitaarriffs. Van dat album verschenen achtereenvolgens de intrigerende singles Pardon Me en Drive.

In 2001 werd het album Morning View uitgebracht. Het album werd, wederom met producer Scott Litt, opgenomen in een afgelegen huis in Malibu met veel natuur en schitterende vergezichten (kijk maar naar de cover voor een indruk). Het album ligt in de lijn van Make Yourself maar is muzikaal en tekstueel een stuk uitdagender: "It's really musically diverse, but it's not like a patchwork quilt with tons of pieces put together. It's pretty seamless. There are some very heavy moments, and there are some very melodic, beautiful moments on the record. There's everything from the entire spectrum of sound incorporated into it", aldus gitarist Mike Einziger.