Game Review: Soul Calibur II

Gameplay

En dan nu het belangrijkste deel van een spel. Hoe speelt het?

Je hoeft je hier niet druk te maken. Soul Calibur 2 heeft Gameplay met een hoofdletter G. Je stapt zó in het spel en iedereen kan ermee overweg, of je nu een expert of beginner bent in het genre.

Voordat ik met het spel begon had ik zo mijn twijfels over de Cube controller, maar dat was nergens voor nodig. Het speelt heerlijk. Er zijn 3 standaard aanvallen: horizontaal, verticaal en schoppen. Deze acties zitten onder de A, X en Y knop. Blokken gebeurt met de L, R of B knop.


De control stick en de D-Pad zijn voor het bewegen van je character en de C-stick kan gebruikt worden om bepaalde aanvallen te combineren. Je kan dan bijvoorbeeld naar links drukken wat dan staat voor horizontaal en vertikaal aanvallen tegelijk. De Z knop uiteindelijk is een power up.
In totaal heeft een character ruim 75 verschillende moves dus voor je alles kent ben je wel even bezig. Dit is natuurlijk alleen maar goed voor de houdbaarheid. Die zit sowieso wel goed, aangezien het spel vol zit met opties, standaard Arcade, Training Mode, VS, Team Battle, Survival en Weapon Master en unlockable extras als extra characters en extra stages.

De Weapon Master mode verdient extra aandacht:
Weapon Master is een single player mode waar je bepaalde hoofdstukken moet afwerken om verder te komen. De hoofdstukken zijn weer onderverdeeld in een aantal opdrachten welke variëren van vechten met bepaalde restricties (minder health, onsterfelijke vijanden, etc) tot het vechten tegen een heel team dat om de beurt probeert je te doden.


In totaal zijn er 58 opdrachten. Als je eenmaal een opdracht hebt gehaald krijg je geld en experience. Met het geld kan je nieuwe wapens voor je characters kopen en van de experience die je haalt verandert je charachterlevel, je ranking. Het is dus niet zo dat je sterker wordt met meer experience.