Game Review: SOCOM US Navy Seals

Sfeer!
Hoewel de gesproken commando's bijdragen tot de sfeer van het spel in single-player, gaat het op den duur wel irriteren. Voordat je een gesproken commando kunt inspreken moet je het spel hier eerst van op de hoogte brengen door een knop in te drukken. Op dat moment stopt het spel en komt een menu te voorschijn. Dit haalt de actie wel een beetje weg.

Een ontzettende dooddoener voor de sfeer is vaak ook de keuze van feedback van je team. Ieder gesproken commando wordt door je teamleden bevestigd of afgewezen middels een stukje commentaar. Wanneer je echter tegen iemand zegt "Alpha, stealth to waypoint" is het vreemd wanneer er wordt geantwoord met een luide "Yihaaah!".

Hierdoor wordt duidelijk dat dit spel is bedoeld voor multi-player via het netwerk. Je headset wordt dan een efficiente manier om met je teamgenoten te overleggen en ik kan me goed voorstellen dat het zeker spannend kan zijn!

Single-player
Laat je de headset en het multi-player aspect buiten beschouwing dan is er niet heel veel bijzonders over. De single-player mode wordt na een tijdje een tikje saai. Het mist de zorgvuldigheid van Metal Gear Solid 2 en Splinter Cell en het mist de spanning van bijvoorbeeld Counterstrike. Grafisch is het werklijk weer subliem en ook het geluid is goed verzorgd (op een enkele "Yihaaah!" na dan) en zorgt voor een goede sfeer. De missies zijn afwisselend en spelen zich af in gevarieerde omgevingen (boten, bossen, booreilanden, sneeuwige berglandschappen, etc). Kortom, er is niets mis met het spel, maar het mist 'iets'. Het 'iets' dat dit spel verslavend maakt; het 'iets' dat ervoor zorgt dat je na je missie niet kunt wachten totdat je je wapenarsenaal weer mag samenstellen zodat je weer snel kunt beginnen aan de volgende missie.

Ja, maar speelt het ook leuk?
Besturing van het spel zit goed in elkaar. Twee soorten besturingsmechanismen kunnen worden gekozen en extra hulp bij het richten is ook mogelijk (handig voor mensen die nog niet zo bedreven zijn met de console controllers). Soms raak je even in paniek en ben je het overzicht een beetje kwijt, maar het voordeel van het werken met een team van getrainde seals is dat ze je altijd zullen helpen . Niets is zo frustrerend als werken met een team van computergestuurde klunzen, maar ik moet toegeven dat je team bij dit spel vaak echt een goede hulp is.