Cabaret Review: Sara Kroos - Honger

"Het wijf is los! Wees welkom" staat ergens geschreven.

Dat had ik van tevoren niet gelezen, sterker nog, ik had me helemaal niet in Sara Kroos verdiept. Totaal onbevangen heb ik haar optreden over me heen laten komen. Zorgvuldig gekozen die laatste woorden, want soms is ze overweldigend. Als Marianne Wopstra raast ze over de bühne, in een niet aflatende tirannie tegen... (ja hè, dat verklap ik niet...). Het verwarrende is dat ze daarna een zo ontzettend mooi lief en teder stukje op de piano speelt. Ik heb nog dagenlang met 'Selfless, cold and composed' van de Ben Folds Five in mijn hoofd rondgelopen, omdat dat soms zo erg leek op het pianospel van Sara Kroos (of omgekeerd natuurlijk).

Kom alles te weten over neukangst en Lassie, de borderlinecollie. Soms teder, soms ruw, maar altijd met een humorvolle en onverwachte twist op het einde. 'Honger' is een voorstelling die al langer loopt, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het niet routine is die deze voorstelling zo compact maakt. Sara Kroos speelt met beleving, geeft haar eigen ad-hoc-draai aan onverwachte momenten. Ook als het publiek even niet meewerkt.....

Haar spel is erg fysiek, en dat vind ik knap, daar is durf voor nodig (lees: ik zou het bij hades niet durven). Sara Kroos is pittig, maar ook lief. Ze is twee zijdes op één medaille, ze is de zon én de maan, ze is een poldermodel zonder commissie. Zit hier een liedje in, of niet? Ze is een symbiose tussen Tinkerbell en Brutus. Ze is verwarrend en toch weer niet, en dat maakt het intrigerend. Passievol is het zeker.

Met andere woorden: ik heb me uitstekend vermaakt. Zeker ook met de liedjes en het prachtige pianospel, de afwisseling. En ze heeft een heerlijk bijtende en originele eigenzinnige subtiele humor.

Moet ik hier nog neerzetten dat ik iedereen kan aanbevelen haar te gaan bekijken? Eigenlijk niet hè? Sara Kroos for president!

Kijk 'ns op de website van Harry Kies Theaterprodukties voor resterende data en locaties van optredens en ander nieuws.