CD: The Herbaliser Band - Session 2

Dansschoenen? Check. Onderbuikgevoel? Check. Zit de afro goed? Check.
Hier is The Herbaliser Band, met Session 2.

Ik kwam ergens de quote "James Brown meets James Bond" tegen. En dat slaat de spijker aardig op z'n kop. Session 2 is behalve het natuurlijke vervolg op Session 1 (duh) geheel instumentaal, en bestaat uit een mix van jazz, hip hop en funk. Maar naast het opzwepende, vooral gestuwd door de retestrakke drumpartijen, heeft de muziek stijl. Zeg maar een tropisch strand, witte linnen pakken en Daiquiri cocktails.

Very shaken, not stirred. Session 2 swingt namelijk het glas uit, met uitzondering van de "cool down" in de laatste track, 'Stranded On Earth'. Qua groove heeft het veel weg van een meer relaxte en aangekledere versie van de vuige swingmachine der lage landen, Lefties Soul Connection. Maar bij de ondertoon houdt het dan ook wel op. Waar LSC het zoekt in soberheid, en een backbeat die dodelijk is, en bovendien rockt als een ketterroker (hard en vervormd), gooit The Herbaliser Band het over een andere boeg.

De sporen zijn redelijk stevig gevuld, met jazzy samples, scratch werk, en met afgemeten mate saxofoon en andere blazers. Soms hoor je zelfs een freaky syntheziser doorklinken. Het geheel klinkt even swingend en dwingend, maar evengoed veel en veel luchtiger, gepolijster en subtieler. Het hippe, uptempo, subtiele en moderne virtuele neefje van Lefties Soul Connection, New Cool Collective en Buckshot Lefonque. Volgens mij geen slechte combi.

Ik vind het ontbreken van vocals wel prettig, hoewel de heren al aangekondigd hebben dat Session 3, zo die er komt, waarschijnlijk wel van Herbaliser vocalen wordt voorzien. Maar het instrumentale verleent de tracks een mooie eenheid. Niet alleen de tracks trouwens, want de cd beluistert inderdaad als een lange sessie, zonder pauzes om af te dwalen.

De grote gemene deler is de funkyjazzy beat, gedragen door vooral de drums, en de subtiele bas. Met soms een opvallend accent, zoals de easylistening Mexicaanse twist in 'Blackwater Drive', compleet met Rhodes piano gevlei. Misschien laat dit nummer wel bij uitstek de veelzijdigheid van dit album horen, omdat het zich uitstrekt van funk naar easy listening naar jazz, en tegelijkertijd ultiem dansbaar blijft, én het één geheel blijft.

Voorproefjes zijn te vinden op de myspacevan The Herbaliser, of hun eigenste website, of de microsite die specifiek voor Session 2 geschreven is.

Label: !K7 Releasedatum: augustus 2009 Waardering:
Kijk voor meer muziek in MUZ.