CD: God Help The Girl

Het idee achter God Help The Girl is eigenlijk zo simpel en vertederend als het album zelf. Vijf jaar geleden ging Stuart Murdoch (van Belle & Sebastian) een stukje hardlopen. En zoals dat wel eens gebeurt, kreeg hij opeens een liedje in zijn hoofd. Alleen, het was geen Belle & Sebastian liedje. Hij hoorde vrouwelijke vocalen, hij hoorde strijkers, hij hoorde het hele liedje. Hij hoorde alleen noch Belle, noch Sebestian.

Langzamerhand knoopte Murdoch meer liedjes aan elkaar, en ging hij op zoek naar (onbekende) zangeressen. Uiteindelijk zouden er in totaal negen vocalisten te horen zijn op God Help The Girl. Niet allemaal girls trouwens, en sommige ervan zelfs geworven op een open auditie.

Behalve door de vocalen (nagenoeg allemaal dartelende vlinders boven een bloemovergoten veld met wilde bloemen), wordt het album overheerst door strijkers en een overduidelijke jaren '60 sfeer. Het album vormt in feite de soundtrack bij een verzonnen verhaal, leesbaar in het uitgebreide art work. Sterker nog, in 2010 zou er een muzikale film van uitkomen. Een soort The Sound of Music, maar dan in Schotland, geschoten in zwart/wit, vervoer per Volvo P1800, althans zo stel ik me voor.

Ook al is het een uitstapje van Murdoch, het is niet verbazingwekkend dat God Help The Girl erg klinkt naar Belle & Sebastian. Volle arrangementen, naar verluid deels ingespeeld door een 45-koppig (!) orkest. Een beetje dromerig, maar tegelijk intiem. Bovendien is het album behept met een zekere breekbaarheid. Het is allemaal heel lief. Soms iets té lief, dan zou je bijna je linkerarm geven voor een overslaand nootje, of een onbeheerste uithaal.

Maar niets van dat. Er is dan ook geen track die eruit springt (niet uit de bocht, en ook niet anderszins). Een aardige cd voor liefhebbers van Belle & Sebestian, alhoewel natuurlijk niks boven 'the real thing' gaat. Of voor liefhebbers van meisjes die perfect gearrangeerde liedjes zingen.

Buitengewoon is de website die ten behoeve van God Help The Girl is opgericht. Erg informatief, samples, en bovendien veel achtergronden. Stiekum ben ik eigenlijk toch wel erg nieuwsgierig naar de film.

Label:Rough Trade Releasedatum:juni 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.