CD: Minco Eggersman - Ooit

Is het nou muziek met als bonus een film, of is het een film met als bonus muziek? Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Letterlijk. Aan de ene kant van het digipack prijkt Ooit, the music by Minco Eggersman, original film included, aan de andere kant (officieel de achterzijde) staat Ooit, the film by Jaap van Heusden, soundtrack included.

Binnenin prijken dan ook een cd én een dvd, het resultaat van een samenwerkingsverband van Volkoren en Symbolic Interaction, in een oplage van 1000 stuks (vanwege de filmrechten). In een prachtig glanzende strakke verpakking, drukwerk waar aandacht aan is besteed. Het grappige is, en dat had ik me niet gerealiseerd: het is de baas zelf. Minco Eggersman runt Volkoren, is zanger/drummer in At The Close Of Every Day, en drumt ondermeer en passent ook nog in The Spirit That Guides Us. Damn, ik krijg al bijna RSI als ik allemaal typ.

Ooit heet het tweede album dat na vijf jaar het daglicht ziet. Dat het ervan kwam is te danken aan filmmaker Jaap van Heusden, die Eggersman vroeg de muziek te maken voor zijn film (vpro/nps/vara) met dezelfde titel. Aan de breekbare miniatuurtjes uit de film heeft Eggersman een aantal tracks toegevoegd om tot een volwaardig album te komen, volledig instrumentaal deze keer.

Dat het in essentie filmmuziek is blijkt alleen al uit de soberheid. Het is open transparantie muziek en soms ingetogen muziek. Het getuigt van een soort weemoed, met hier en daar een vrolijke noot. Daarmee past het goed bij de film, alhoewel met de beelden erbij het nog een stap verder gaat: verontrustende ontroering.

Toetsen en akoestische gitaar voeren de boventoon, met soms heel subtiel een sample. Het is vooral de openheid die bijzonder is, en stiekum betrap ik me bij beluisteren van de muziek erop dat ik er zelf beelden bij ga verzinnen. Het nodigt uit. Vooral in combinatie met de dvd is Ooit een aanrader, omdat het iets van de verbeelding van de schrijver(s) laat zien. Een ongrijpbare interactie van ontroerend minimalisme.

Een voorproefje vind je hier.

Label: Volkoren / Symbolic Interaction Releasedatum: 8 juni 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.