Napoleon: Total War
Daarnaast zal alles wat je ziet op het slagveld invloed hebben op de gameplay. Zo zullen explosies voor het eerst in de serie kraters creëren die het hele terrein kunnen veranderen. Rook van musketten en inslagen van de kanonnen zal het zicht van je soldaten beperken waardoor ze minder accuraat worden en soldaten zullen dekking proberen te zoeken achter bijvoorbeeld bomen. Verder heeft de generaal ook een belangrijkere rol gekregen. De generaal heeft een soort van aura en elke soldaat die zich daar in bevind zal extra schade doen. Het is dus belangrijk dat je de generaal voorin het slagveld probeert te houden zonder dat je hem verliest. Het verlies van een generaal is dit keer ook een stuk heftiger. Elke factie heeft maar de beschikking tot zo’n 40 echt bestaande generaals. Als er één dood gaat komt deze niet meer terug en zijn ze allemaal dood, dan zul je het moeten stellen zonder generaals.
Conclusie
Voordat ik de demo mocht aanschouwen verwachtte ik dat de game niet meer zou zijn dan een simpele uitbreiding op Empire die voor de volle mep verkocht zou gaan worden. Na de demo is het mij duidelijk dat dit een hele nieuwe game gaat worden met een hoop verbeteringen en nieuwe toevoegingen. De game draait om het leven van Napoleon wat er voor zorgt dat de game veel meer draait om het verhaal. De matchmaking met Steam en de verbeterde AI zijn twee grote toevoegingen aan de game. Alles wat je doet op de campagnemap en tijdens de gevechten lijkt invloed te hebben op je spel en dat is toch iets wat elke strategie-fan moet aanspreken.
Napoleon Total War verschijnt in februari 2010 voor de PC.