Napoleon: Total War

Naast de campagnemap zijn de gevechten een net zo’n belangrijk aspect van de game. Je zult, net als in de vorige Total War-games, weer met grote legers het tegen anderen op kunnen nemen. Toch hebben de makers er ook hier voor gekozen om een aantal zeer interessante dingen toe te voegen. Als eerste bevat de game 355 verschillende units. Waar in vorige games verschillende facties nog deels dezelfde unit-types hadden, zal in deze game elke factie verschillende units kennen met verschillende eigenschappen. Hierbij horen natuurlijk nieuwe animaties en de makers hebben dan ook alle animaties in de game opnieuw opgenomen met motion capture en er een hoop nieuwe in gestopt. Grafisch ziet de game er ook zeer indrukwekkend uit. Er is niet erg veel vernieuwing op dit vlak maar door een aantal kleine aanpassingen krijg je veel meer het gevoel in een echt gevecht te zitten. Zo zal bij een close-up van grote explosies het hele scherm door elkaar shaken. Dit, samen met een goede subwoofer, zorgt ervoor dat je de explosie echt kan voelen. Omdat de gevechten erg chaotisch kunnen worden hebben de makers er een functie in gestopt waardoor je aandacht naar belangrijke gebeurtenissen op het slagveld wordt getrokken. Er verschijnt een klein schermpje onderin het scherm die live de beelden laat zien van bijvoorbeeld een vluchtende unit of van Napoleon die een kanonskogel heeft gekopt. Dit zijn maar kleine details maar maakt de gevechten een stuk meeslepender.



Daarnaast zal alles wat je ziet op het slagveld invloed hebben op de gameplay. Zo zullen explosies voor het eerst in de serie kraters creëren die het hele terrein kunnen veranderen. Rook van musketten en inslagen van de kanonnen zal het zicht van je soldaten beperken waardoor ze minder accuraat worden en soldaten zullen dekking proberen te zoeken achter bijvoorbeeld bomen. Verder heeft de generaal ook een belangrijkere rol gekregen. De generaal heeft een soort van aura en elke soldaat die zich daar in bevind zal extra schade doen. Het is dus belangrijk dat je de generaal voorin het slagveld probeert te houden zonder dat je hem verliest. Het verlies van een generaal is dit keer ook een stuk heftiger. Elke factie heeft maar de beschikking tot zo’n 40 echt bestaande generaals. Als er één dood gaat komt deze niet meer terug en zijn ze allemaal dood, dan zul je het moeten stellen zonder generaals.

Conclusie

Voordat ik de demo mocht aanschouwen verwachtte ik dat de game niet meer zou zijn dan een simpele uitbreiding op Empire die voor de volle mep verkocht zou gaan worden. Na de demo is het mij duidelijk dat dit een hele nieuwe game gaat worden met een hoop verbeteringen en nieuwe toevoegingen. De game draait om het leven van Napoleon wat er voor zorgt dat de game veel meer draait om het verhaal. De matchmaking met Steam en de verbeterde AI zijn twee grote toevoegingen aan de game. Alles wat je doet op de campagnemap en tijdens de gevechten lijkt invloed te hebben op je spel en dat is toch iets wat elke strategie-fan moet aanspreken.

Napoleon Total War verschijnt in februari 2010 voor de PC.