Napoleon: Total War

Afgelopen maandag heb ik de mogelijkheid gehad om als eerste in Nederland een demo bij te wonen van Napoleon: Total War. Wat heeft deze game die volledig gebaseerd is op de grote kleine man allemaal te bieden?

Napoleon Total War is de eerste Total War game die volledig draait om één man: Napoleon Bonaparte. Dit is een groot verschil met andere Total War games omdat er een ontzettend grote focus ligt op het leven van Napoleon en dus op het verhaal. De singleplayer van de game bestaat uit een tutorial (die ongeveer een uur in beslag zal nemen) drie campagnes en een ‘boss battle’. In de verschillende campagnes speel je verschillende delen uit het leven van Napoleon. Het begint als hij furore maakt als generaal in Italië, gaat verder in Egypte waar hij probeert Engeland een hak te zetten en de laatste campagne zal zich focussen op zijn grote triomftocht door Europa. Aangezien Waterloo het einde was van het succes van Napoleon is deze er als laatste gevecht, als een eindbaas-gevecht ingestopt en het is mogelijk om de geschiedenis te herschrijven en het gevecht als Frankrijk te winnen. Alle campagnes kun je als Napoleon spelen maar je kunt ook één van de andere landen tot je nemen en proberen Frankrijk te stoppen.




Ondanks dat de game is gebouwd op de engine van Empire: Total War zullen er flink wat dingen veranderen met deze game. Als eerste zijn de makers verder gaan bouwen op de laatste versie van Empire: Total War (patch 1,5) waardoor de meeste problemen die de vorige game bevatte niet meer in de game zullen zitten. De campagne bestaat uit de gebruikelijke kaart en de real time gevechten en hierbij hebben de makers heel wat dingen verbeterd. Belangrijke verandering is de AI van de tegenstanders op de campagnemap en tijdens de gevechten. De AI is een stuk gecompliceerder dan in de vorige games. De tegenstanders hebben nog steeds één belangrijk doel maar zullen veel vaker onverwachte en slimmere beslissingen nemen. Mocht je de AI tijdens gevechten helemaal zat zijn, dan zit er een zeer interessante functie in de game. Het is mogelijk om, bij het beginnen van een gevecht, te kiezen of je wilt spelen tegen de AI of tegen een echt persoon. Kies je voor het laatste dan zal Steam op zoek gaan naar een partner via het web en die zal de rol van de tegenstander op zich nemen.



De campagnemap is ook flink veranderd. Doordat de campagnes zich afspelen op kleinere delen van Europa hebben de makers veel meer detail erin kunnen verwerken zoals mooiere bomen en sfeervolle mist. Ook is er qua gameplay een hoop veranderd. Omdat de hele game draait om het leven van één man zijn de periodes tussen beurten van zes maanden naar twee weken verkort. Dit brengt meteen een aantal interessante aspecten met zich mee want het zal langer duren voordat gebouwen zijn gebouwd en je zult per beurt minder geld binnen krijgen waardoor het een stuk aantrekkelijker wordt om steden te plunderen. Door de kortere periodes hebben de seizoenen ook een stuk meer invloed. Besluit je vlak voor de winter de alpen over te steken met je leger, dan kom je er achter dat de winter erg lang kan duren en dat je mannen daar niet erg goed tegen kunnen waardoor je er veel van zult verliezen. Ook zullen er veranderingen zijn aan de reasearchtree en zullen de Rake en Gentlemen nieuwe eigenschappen bevatten.