Ferrari wint heerlijke en drijfnatte 24 uur van Le Mans

Op het circuit van Le Mans is zaterdagmiddag de 92e editie van de 24 uur van Le Mans van start gegaan. Om 16.00 uur werden 62 auto's op gang gevlagd, verdeeld in drie klasses: de snelle Hypercars, de LMP2-klasse en de LMGT3-klasse. We proberen hier natuurlijk regelmatig voor updates te zorgen, verder is het FOK!forum uiteraard ook weer 24 uur lang actief in deze reeks, wees welkom!

Update 16.00 uur
In de slotfase werd het ineens nog even flink spannend: de #50 Ferrari met Nielsen achter het stuur had een mooie voorsprong op Lopez in de #7 Toyota, maar wat brandstof betreft zat hij op het randje. Het was behoorlijk billenknijpen in de laatste twee ronden, maar Nielsen haalde het nét en Ferrari pakte voor het tweede jaar op rij de overwinning in Le Mans met Fuoco, Molina en Nielsen.

De #7 Toyota met Nyck de Vries, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez werd tweede, voor de #51 Ferrari met James Calado, Antonio Giovinazzi en Alessandro Pier Guidi.

De winst in de LMP2-klasse was voor de #22 United Autosports met Bijoy Garg, Oliver Jarvis en Nolan Siegel, voor de #34 Inter Europol met Vladislav Lomko, Clement Novalak en Jakub Smiechowki. Derde werd Job van Uitert met Reshad de Gerus en Paul Lafargue in de #28 IDEC Sport.

De LMGT3-klasse leverde tot slot Nederlands succes op: de #91 Manthey EMA Porsche met Morris Schuring, Richard Lietz en Yasser Shahin pakte de zege. Plek twee ging naar Augusto Farfus, Sean Gelael en Darren Leung in de #31 Team WRT BMW, voor de #88 Proton Ford van Dennis Olsen, Mikkel Pedersen en Giorgio Roda.

Update 15.00 uur
Met dik anderhalf uur te gaan moest de #50 Ferrari toch echt naar binnen, want Nielsen kreeg de deur zelf niet dicht. Zo ging de #7 Toyota, bestuurd door Jose Maria Lopez, naar de leiding, voorbij de #51 Ferrari, die nog geen straf had gekregen.

Die straf kwam er bijna drie kwartier later dan toch: welgeteld vijf seconden, in te lossen bij de volgende pitstop, waarmee Ferrari enorm ontsnapte. De andere Ferrari, de #50, reed na een stop van de Toyota weer aan de leiding, maar ook daar hing nog wat boven het hoofd: een mogelijke straf voor een unsafe release tijdens de vorige reguliere pitstop.

Update 14.00 uur
Nog twee uur te gaan en er valt nog altijd niet heel erg veel over te zeggen. Sterker nog, het is weer gaan regenen in Le Mans, wat de boel alleen maar nóg moeilijker maakt. Iedereen kwam binnen voor regenbanden, waarna de #50 Ferrari voorop reed met Nicklas Nielsen, voor de #8 Toyota van Brendon Hartley. Die werd echter in de rondte getikt door Alessandro Pier Guidi in de #51, waardoor Hartley flink wat plekken inleverde.

In de LMP2-klasse ging de #22 United Autosports aan de leiding, voor de #183 AF Corse en de #28 IDEC Sport van Job van Uitert. De leiding bij de GT3's was voor de #91 Manthey EMA Porsche van onder meer Morris Schuring, voor de #31 Team WRT BMW en de #88 Proton Porsche.

Voor de leidende #50 leek er ineens ook drama aan te komen: de deur zat los en dat zou in principe gerepareerd moeten gaan worden. Daarmee leek de weg ineens vrij voor niemand minder dan Nyck de Vries en zijn teamgenoten in de #7 Toyota, die op plek drie reden, maar met de #2 Cadillac er niet ver achter.

Update 13.00 uur
Even na twaalf uur sloeg het noodlot dan voor het eerst echt toe bij een Ferrari: de #83 AF Corse van Robert Kubica en co kwam binnen, begon flink te roken en werd de garage in gereden. Een dik half uur later was het bij de #7 Toyota nog eens raak: weer lek en daarmee leken de winstkansen dit keer toch wel weg.

De #2 Cadillac zit op een wat andere strategie, maar gaat daarmee vooralsnog wel aan de leiding. De #50 Ferrari volgt op een paar seconden, voor de #8 Toyota, #51 Ferrari en #6 Porsche.

Update 12.00 uur
Nog vier uur te gaan en het is nog altijd uiterst spannend. Kamui Kobayashi moest zijn #7 Toyota naar binnen brengen met een lekke band, maar de geplande pitstop was al niet heel ver weg meer, dus de schade bleef beperkt.

Voorin was Sebastien Buemi lekker bezig in de #8 Toyota, waarmee hij Robert Shwartzman in de #83 Ferrari verschalkte en aansloot bij Antonio Fuoco in de #50 Ferrari om zo een strijd om de leiding in de race te beginnen. De Toyota moest wel wat eerder naar binnen, dus moest even wachten tot de rest ook een stop kwam maken.

Update 11.00 uur
Met het einde van de safety car in zicht ging het fout voor de #3 Cadillac, de auto van Renger van der Zande. Met Scott Dixon achter het stuur leek de auto een groot probleem te hebben, met pijn en moeite wist Dixon de bolide nog binnen te krijgen, maar de kans op de winst was klaar.

Niet veel later was het ook zo goed als klaar voor de #311 Cadillac: Pipo Derani gleed stevig de bandenstapel in. De slow zone duurde niet al te lang en er kon gewoon geracet worden, maar niet voor de #3: met vijf uur te gaan ging de garagedeur helaas dicht.

De #50 Ferrari gaat ondertussen aan de leiding, voor de #83 Ferrari, de #8 Toyota, #6 Porsche, #7 Toyota en #51 Ferrari, allemaal binnen een goede tien seconden.

Update 10.00 uur
Even na zeven uur werden de eerste stops gemaakt om slicks te halen, te beginnen met De Vries in de #7 Toyota. Kort daarop ging het fout voor de #4 Porsche: Felipe Nasr verkeek zich op de Indianapolisbocht en ging hard de bandenstapel in, einde race.

De slow zone die daar het gevolg van was pakte perfect uit voor de #6 Porsche, die wat later stopte dan de leidende #8 Toyota en daarmee de leiding over wist te nemen. Even na half tien ging het pas echt fout: de #27 Heart of Racing Aston Martin, derde in de GT3-klasse, ging loeihard de bandenstapel in en eindigde op z'n dak. Gelukkig duurde het niet heel lang voor Daniel Mancinelli uit de auto kroop en zelfstandig weg liep, maar de safety car kwam uiteraard de baan op.

Update 09.00 uur
Om tien over acht kon er dan éindelijk weer geracet worden, hoewel dat voor De Vries niet lekker ging: zijn voorruit was in no-time zó smerig dat hij onmogelijk door kon. "Jongens, ik kom naar binnen, anders crash ik", liet hij weten over de radio, alvorens te stoppen om zijn voorruit schoon te laten maken.

Straffen kwamen er ook, onder meer de #3 Cadillac en de #51 Ferrari kregen een drivethroughpenalty aan de broek, omdat ze midden in de nacht te hard hadden gereden onder geel.

Update 08.00 uur
Het heeft er alle schijn van dat we eindelijk weer naar daadwerkelijk racen kunnen gaan kijken. De drie safety car-rijen worden samengevoegd tot één, de laatste stap voor een herstart, en de baan is zeker nog nat, maar niet meer onmogelijk op snelheid te berijden. Een kwestie van minuten, waarschijnlijk. De #8 Toyota voorop, dan de #6 Porsche, de #50 Ferrari, #7 Toyota, #83 AF Corse Ferrari, #38 JOTA Porsche en #2 Cadillac.

Update 07.00 uur
Er valt water uit de Franse lucht.

Update 06.00 uur
Het goede nieuws is dat de safety cars naar binnen zijn gegaan, het slechte nieuws is dat ze dat alleen deden om bij te tanken. Het regent nog altijd, er gebeurt niks meer dan wat slapende monteurs en hier en daar coureurs die vragen om wat informatie om wakker te blijven.

Update 05.00 uur
Il pleut comme vache qui pisse.

Update 04.00 uur
Even na drie uur viel er wat lichte regen, wat voor weinig problemen zorgde, en rond half vier begon het wat natter te worden. Na een klein kwartiertje spinde Jack Aitken met de #311 Cadillac het grind in, maar hij kon verder. Toch werden de safety cars de baan op gestuurd, wat gezien de regenval wel eens lang zou kunnen duren.

Update 03.00 uur
Weinig echte veranderingen voorin het veld, maar er lijkt wel een zeer chaotische periode aan te komen: het kan elk moment gaan regenen in Le Mans en vooral tegen vier uur kan dat wel eens heftig gaan worden. De #183 AF Corse gaat in de LMP2 inmiddels aan de leiding, de #91 Manthey Porsche met Schuring achter het stuur voert het GT3-veld aan.

Update 02.00 uur
Slecht nieuws voor Larry ten Voorde: 'zijn' #66 Ferrari kwam met Salih Yoluc achter het stuur stil te vallen en het team kan inmiddels gaan douchen. Dat geldt ook definitief voor de #46 BMW, waarmee we nu acht uitvallers hebben.

Voorin wordt nog altijd lekker gestreden, met name Antonio Fuoco was goed bezig en reed de #50 Ferrari naar plek vier. De #8 Toyota reed voorop, met de #6 Porsche er minder dan tien seconden achter. De top-9 rijdt nog altijd in dezelfde ronde, met de #3 Cadillac van Van der Zande op plek negen.

Goed nieuws in de GT3-klasse, wat Nederland betreft: de #91 Manthey Porsche, met Morris Schuring achter het stuur, rijdt op plek twee, vlak achter de #78 Akkodis Lexus.

Update 01.00 uur
Na anderhalf uur safety car kon er eindelijk weer geracet worden. Veelbelovend: vrijwel het hele veld reed op slicks, maar de baan was zeker op sommige stukken toch echt nat. Bijna iedereen kwam al snel binnen voor regenbanden, de Frederick Makowiecki in de #5 Porsche niet. Hij bouwde zo snel een grote voorsprong op, maar die werd ook zeer rap ongedaan gemaakt door de veel snellere auto's op regenbanden.

Kubica pakte zo snel de leiding over in de #83 Ferrari, maar dat duurde niet lang: hij kreeg een dertig seconden stop & go voor het veroorzaken van de crash van de BMW en zakte terug naar plek zes. De volgende slow zone was ook al snel weer een feit: de motor van de #30 Duqueine LMP2-auto plofte stevig uit elkaar en veroorzaakte een flinke rookwolk.

Ook dat werd opgelost en inmiddels hebben we de #8 Toyota met Ryo Hirakawa aan de leiding, voor de #6 Porsche met Laurens Vanthoor en de #7 Toyota met, jawel, Nyck de Vries. In de GT3-klasse is het klaar voor de #46 WRT BMW, die zo goed bezig was: Ahmad Al Harthy knalde de auto de vangrails in.

Update 00.00 uur
De eerste acht uur van de race zijn alweer voorbij, bijna anderhalf uur lang hebben er safety cars voor de auto's uit gereden. Er is dus het afgelopen uur verder niks gebeurd, behalve dat het lokaal vrij fors is gaan regenen. De herstart zit er overigens wel aan te komen.

Update 23.00 uur
De #60 Iron Lynx Lamborghini met Claudio Schiavoni crashte op de natte baan en zorgde voor een full course yellow. Dat maakte Alpine niet meer mee: de garagedeur bij de #36 ging ook dicht, beide auto's waren klaar.

Even na half elf ging het echt weer fout: de #15 BMW, met Dries Vanthoor achter het stuur, werd geraakt door nota bene Robert Kubica in de #83 Ferrari, de leider in de race. De BMW ging hard de muur in, Vanthoor werd uit de auto geholpen en hun race was voorbij.

De crash van de BMW zorgde voor een safety car, met de #83 AF Corse Ferrari - eventueel wachtend op een straf - aan de leiding, voor de #5 Porsche, de #8 Toyota en de #50 Ferrari. Nyck de Vries rijdt inmiddels met de #7 Toyota op de negende plek, twee plaatsen voor de #3 Cadillac van Van der Zande.

De #37 COOL Racing voert het LMP2-veld aan, voor de #22 United Autosport en de #10 Vector Sport. De leider in de LMGT3-klasse is de #92 Manthey Porsche, voor de #46 WRT BMW en de #87 Akkodis Lexus.

De safety cars rijden ondertussen nog voor iedereen uit en aangezien er aan de vangrails gewerkt wordt kan het nog wel even duren.

Update 22.10 uur
Om kwart voor tien ging het fout voor het team van Bent Viscaal: de #9 Proton, vijfde in de LMP2-klasse, viel stil.

Bij de Hypercars waren er problemen voor twee auto's: de #36 Alpine stond in de garage en ook de #4 Porsche werd naar binnen gereden, nadat ze eerder tegen de #85 Iron Dames aan waren gereden.

Rond tien uur was het gaan regenen en dat zorgde voor nog meer chaos, met name voor Ferrari. Het leek er op dat de strategisten van de Formule 1 over waren gekomen: de #50 en #51 bleven op slicks rijden, de #51 kwam zelfs binnen...voor nieuwe slicks.

Update 21.00 uur
Renger van der Zande ging lekker in de #3 Cadillac, maar schoot even van de baan, hij ligt inmiddels op plek veertien. Rond kwart voor negen ging het fout voor de #35 Alpine, met Ferdinand Habsburg achter het wiel plofte de motor, einde verhaal. De #83 Ferrari voert nog altijd het veld aan, nu met Ye Yifei achter het stuur.

Update 20.00 uur
Het was een relatief rustig vierde uur in de verder toch enerverende race. Even na zeven uur dreigde er weer wat regen te vallen, maar dat bleef beperkt tot een paar druppels. Met Shwartzman aan het wiel blijft de #83 Ferrari op kop rijden, gevolgd door de #50 Ferrari met Miguel Molina en de #5 Porsche met Matt Campbell. De #4 Porsche, rijdend op plek vier, kreeg ondertussen een drivethroughpenalty wegens een overtreding achter de safety car.

In de LMP2-klasse is de leiding in handen van de #10 Vector Sport met Ryan Cullen achter het stuur, gevolgd door de #37 COOL Racing en de #22 United Autosports. De #46 WRT BMW met nu niemand minder dan Valentino Rossi in de auto voert het LMGT3-veld aan, voor de #66 BMW Ferrari van Larry ten Voorde en de #91 Manthey Porsche.

Eerste drie uur
De beginfase werd vooral gekenmerkt door een strijd tussen de #6 Porsche, die van poleposition vertrok, en de #50 en #51 Ferrari's. De #15 BMW was lekker bezig, maar Marco Wittmann spinde al snel en moest de pitstraat in voor een nieuw setje banden.

Nog voor het openingsuur voorbij was kreeg de #50 al een tijdstraf van tien seconden wegens een unsafe release in de pitstraat, de #8 Toyota sloot ondertussen aan bij de top. Na een dikke anderhalf uur was het weer even chaos: het begon te regenen, op sommige delen van het circuit zelfs best stevig en op andere delen helemaal niet.

Onder anderen de twee Toyota's en de twee Cadillacs kwamen regenbanden halen, niet veel later gevolgd door de #51 Ferrari. De #50 en #83 Ferrari's bleven juist buiten en dat was een goede keuze: niet veel later hield het weer op met regenen en moesten de auto's op regenbanden weer naar binnen voor slicks.

In het derde uur sloeg het noodlot toe voor BMW: Robin Frijns knalde de #20 BMW tegen de bandenstapel. Hij kon wel door, maar moest uiteraard gelijk de pitstraat in en de kans op een goede klassering was weg. Na zo'n drie uur gaat de #83 AF Corse Ferrari met Robert Shwartzman aan de leiding, voor de #5 Porsche met Michael Christensen. De #8 Toyota en #51 Ferrari hebben al een stop meer gemaakt en rijden er zo'n anderhalve minuut achter.

Eén auto ligt er inmiddels uit: Thomas Flohr crashte stevig met zijn #54 Vista AF Corse Ferrari en die auto viel niet meer te repareren.