Film: No Country for Old Men

Wanneer Llewelyn Moss op de steppe van Texas aan het jagen is, stuit hij op de overblijfselen van een waar bloedbad. Kapotgeschoten auto’s en een paar bloederige lijken in het midden van de woestijn: één drugsdeal is op de een of andere manier verschrikkelijk fout gelopen. Llewelyn houdt er een tas met geld aan over, veel geld. En laat nu net een gewetenloze psychopaat het op die tas voorzien hebben.

No Country for Old Men is de verfilming van Cormac McCarthy’s gelijknamige boek, geregisseerd en geschreven door de gebroeders Ethan en Joel Coen. Eerder waren de gebroeders al verantwoordelijk voor de meesterwerken Fargo, the Big Lebowski en O Brother, Where art Thou. No Country for Old Men ging op Cannes in première en ging daar net niet met de Gouden Palm vandoor. Nu is de film genomineerd voor maar liefst acht Oscars. En sinds deze week is hij dan ook in de Nederlandse bioscopen te bewonderen. Het eerste wat opvalt is dat het een stuk minder luchtige film is dan we van de gebroeders Coen gewend zijn. In de twee uur dat de film duurt weten ze het kat en muisspel rond de Mexicaans-Amerikaanse grens te omlijsten met een ijzige, en tegelijkertijd broeierige sfeer. De prachtige stille beelden van de woestijn vormen het decor van het bloedige drama wat zich ontvouwd wanneer LLewelin Moss er vandoor gaat met het geld.

Take the money and run...
Llewelyn (Josh Brolin) komt er al snel achter dat het meenemen met de tas met meer dan twee miljoen aan drugsgeld niet bepaald een goed idee was. De Mexicanen willen het geld terug, maar een groter probleem is dat de moordenaar Anton Chigurh (Javier Bardem) achter hem aan zit. Gewapend met een luchtdruk aangedreven slachtpistool en een gigantische shotgun, maalt hij niet om een slachtoffer meer of minder. Tommy Lee Jones speelt sheriff Ed Tom Bell, die probeert uit te vogelen wat er in hemelsnaam aan de hand is in zijn county, en Llewelyn probeert op te sporen.

Oscar voor Bardem
Tommy Lee Jones, Josh Brolin, maar vooral Javier Bardem zijn perfect op hun plek in deze ijzersterke film. Allemaal geven ze op een sobere manier invulling aan hun rol waarmee ze perfect aansluiten op de sfeer van de film. Jones is geknipt in zijn rol als kalme, sobere Texaanse sheriff. Javier Bardem speelt de rol van zijn leven en wordt de belichaming van het kwaad. De moordenaar Chigurh heeft geen geweten, toont geen wroeging, en laat zich niet stoppen door eventuele obstakels. Het prachtige kapsel en de kenmerkende wapens die hij meesjouwt maken het archetype van slechtheid compleet, maar Bardem weet het stereotype moordenaar op de een of andere manier te ontstijgen. Het kan aan zijn glimlach liggen, of aan het feit dat we hem geen enkele vergenoeging zien beleven aan het slachten. Hoe dan ook, het moet raar lopen wil de Oscar voor beste bijrol waarvoor hij is genomineerd hem ontgaan.

Zwaard van Damocles
No Country for Old Men is geen vrolijke film. Het is een nogal uitzichtloze film, met voorbeschikking als belangrijkste thema. Sheriff Bell is aan het einde van zijn carrière, weet wat komen gaat en berust in zijn lot. Llewelyn Moss probeert zich te ontworstelen aan zijn lot, en Chigurh is als het zwaard van Damocles wat boven ieders hoofd hangt. De gebroeders Coen slepen de kijker op overtuigende wijze mee in No Country for Old Men, waar eigenlijk helemaal niks, maar dan ook niks, op aan te merken is.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 14 februari 2008
Kijkwijzer: Waardering film: