CD: The Script - The Script

'The Man Who Can't Be Moved' is de single van The Script die momenteel aardig wat airplay krijgt op de Nederlandse radiostations. Afkomstig uit Dublin, Ierland, kwam eerder dit jaar het debuutalbum van dit trio uit. Een plaat met welgeteld tien popnummers die niet zouden misstaan op de soundtrack van Grey's Anatomy. Een drietal ideale schoonzonen die de nieuwe Maroon 5 zouden moeten zijn.

En eerlijk is eerlijk, het gelijknamige album van The Script is niet vervelend om naar te luisteren. Er staan een aantal aardig leuke nummers op die makkelijk in het gehoor liggen. Dat zanger Danny O'Donnaghue vroeger veel naar hiphop luisterde is vooral te horen aan de funky single 'We Cry'. Het tempo van de rest van de plaat ligt echter een stuk lager en liggen meer in de lijn van de genoemde tweede single die het momenteel erg goed doet. 'Breakeven' is wat groove en opbouw betreft nog een noemenswaardig nummer, los van de nogal stereotype en slijmerige tekst.

Wat geluid betreft is er weinig op deze cd aan te merken. Het klinkt allemaal nogal gelikt, té gelikt. En voorzichtig. Ietwat huiverig worden op het eind van 'The End Where I Begin' de distortionpedalen ingetrapt, maar het is duidelijk dat dit Ierse trio het predicaat 'rockband' niet echt verdient. Klaarblijkelijk wordt er in Dublin ook naar R&B geluisterd, te horen aan 'If You See Kay', waarop Danny O'Donnaghue overigens wanhopige pogingen doet om op Sting te lijken. Het nummer wordt vervolgens afgemaakt met nogal clichématige strijkers en dat is eigenlijk precies wat The Script is: een nogal overgeproduceerde, clichématige plaat.

The Script maakt pure, luisterbare popmuziek waar over het algemeen niets mis mee is. Er staan een paar nummers op die nog wel wat pakkends hebben, maar echt beklijven doet het niet. De kans is dan ook groot dat dit zo'n band is die iedereen volgend jaar alweer vergeten is. Anders dan een band als Maroon 5 mist The Script net even dat beetje extra, iets speciaals om echt op te vallen.

Label: Sony BMG Releasedatum: Oktober 2008 Waardering: