CD: Emiliana Torrini - Me and Armini

Nu mag IJsland momenteel financieel gezien behoorlijk aan de grond zitten, het heeft ondertussen wel een aardig overschot aan cultureel kapitaal opgebouwd. Sigur Rós en Björk zijn twee uiterst succesvolle muzikale exportproducten maar ook de zangeres Emiliana Torrini is afkomstig van het dit koude eiland. Anders dan de twee genoemde artiesten is haar muziek een stuk toegankelijker, maar daarom nog niet minder fraai. Me and Armini is haar derde album dat buiten IJsland is uitgebracht en het bevat een paar oorstrelend mooie liedjes.

De IJslandse singer/songwriter is al een tijdje bezig maar is pas sinds kort wat internationale bekendheid aan het vergaren. Zo was haar vorig album, Fisherman’s Woman, een behoorlijk verkoopsucces en stond ze vorige week donderdag nog in een afgeladen Tivoli de Helling. Hier bracht ze een aantal liedjes ten gehore die zich kenmerken door een mengeling van melancholie, verdriet, maar ook door vrolijkheid en optimisme. Mooie teksten over besluiteloosheid, verbroken relaties en uitzichtloosheid, maar ook over de mooie dingen in het leven. Een mix die ook op deze plaat goed in evenwicht blijft, een mix die zich ook vertaalt in de aangename verzameling van hartverwarmende liedjes die er op te vinden zijn.

Eigenlijk zijn er maar weinig nummers te vinden op deze plaat die onder de maat zijn: de kwaliteit houdt aan en er is maar moeilijk genoeg te krijgen van Torrini’s breekbare en toch soulvolle stem. Het subtiele 'Fireheads' opent de cd, en gaat vervolgens goed over in het swingende , reggea-achtige titelnummer 'Me and Armini'. Hier doet ze ons met prachtige melodielijnen uit de doeken hoe ze bij de telefoon aan het wachten is. 'Birds' en 'Beggar's Prayer' zijn wat conservatievere singer/songwriter liedjes, met een dunne akoestische begeleiding waar haar heldere stemgeluid als een zeilboot overheen glijdt. Nummers als 'Heard it all Before', 'Gun' en 'Dead Duck' zijn wat experimenteler en dat is nu net wat Me and Armini tot zo’n complete plaat maakt. Een plaat met een prachtige stem, een paar prachtige nummers en een prachtige sfeer.

Er is maar weinig aan te merken op Me and Armini. Het is een ijzersterk album waarmee het niet meer dan terecht zal zijn dat Emiliana Torrini nog wat heel zieltjes gaat winnen. Een wonderschone, evenwichtige cd waarmee de IJslandse de stijgende lijn die ze met Fisherman’s Woman heeft ingezet alleen maar weet voort te zetten.

Label: Rough Trade Releasedatum: September 2008 Waardering: