Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks

Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks is een voetbal-game gecombineerd met RPG-elementen en Japanse anime. Een aparte combinatie op het eerste gezicht. Weet het spel te scoren of wordt het spel met een rode kaart van mijn 3DS verwijderd?

Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks

Inazuma Eleven is begonnen als game-serie en kreeg later, gebaseerd op de spellen, ook een eigen cartoon. In Inazuma Eleven volg je Mark Evans en zijn vrienden. Mark is helemaal gek op voetbal. Helaas voor hem is de rest op zijn school dat niet. Mark doet er alles aan om voetbal groot te maken op zijn school en probeert steeds meer mensen aan te trekken om mee te voetballen. Dit leidt uiteindelijk naar grote avonturen.

Ook in Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks volg je Mark Evans. Het doel van het spel is simpel: wereldkampioen voetbal worden. Mark wordt uitgenodigd om zich te kwalificeren voor het Inazuma National elftal, de vertegenwoordigers van Japan. Inazuma National bestaat uit oude bekenden. Dit zijn vrienden, maar ook oude vijanden. Gedurende het verhaal kom je dan ook genoeg leuke momenten, maar ook conflicten tegen. Het is aan Mark om eenheid in zijn team te creëren. Het grootste deel van de conflicten komt echter uit de toekomst. In het jaar 20XX wil een organisatie het voetbal verwijderen uit de wereld door de oorzaak van zijn populariteit te verwijderen: Mark Evans. Zij sturen een elftal terug in de tijd, Team Ogre, om Inazuma National uit te schakelen.

Team Ogre

Terug naar 2002
Tot zover het verhaal. De grafische aspecten van Inazuma Eleven doen erg denken aan RPG titels uit de tijd van de gameboy advance, zoals Medabots RPG en Megaman: Battle Network. De stijl voelt vertrouwd aan en de verschillende settings van het spel worden ook overtuigend neergezet. Elk gebied voelt anders met een unieke uitstraling. Aan de andere kant zijn de graphics niet meer van deze tijd. Het ziet er zelfs hetzelfde uit als deel 1. Het is zonde om te zien dat de kans niet is gegrepen om de hardware van de Nintendo 3DS beter te benutten.

De kracht van de game komt dan ook niet uit de grafische hoek, maar van de gameplay. De gameplay bestaat uit twee elementen: het klassieke RPG-element en het voetballen zelf. Binnen het RPG-element vindt het grootste deel van de spelprogressie plaats. Hierin is het de bedoeling om je elftal te ontwikkelen (trainen, uitrusting aanschaffen). Ook is hier de mogelijkheid om progressie te maken in het verhaal. Dit is merkbaar simplistisch van opzet. Er zijn amper side-quests aanwezig, de wereld voelt statisch en verandert niet. De neiging om extra gebieden te ontdekken is er bij mij dan ook nooit echt geweest.

Football

Voetbal, voetbal en nog eens voetbal
De gameplay wordt gered door het voetballen. Dat is namelijk ontzettend leuk om te doen. De gameplay van het voetballen doet erg denken aan Tecmo Cup Soccer Game voor de NES. De besturing gaat middels de stylus. Hiermee kun je bepalen waar je spelers moeten lopen, passen en schieten. De wedstrijden spelen zich uit in individuele duels. Als je balbezit hebt, is er de mogelijkheid om één van drie acties te gebruiken: feint, charge, of een speciale aanval. Een speciale aanval kan je gebruiken door (Team) Technical Points te gebruiken en heeft een hogere kans om balbezit te houden. Bovendien kunnen tegenstanders in de buurt voor een paar seconden niet bewegen. In de verdediging is er de mogelijkheid om een tackle, sliding tackle of speciale verdediging te gebruiken. De kans op slagen van een actie wordt beïnvloed door de stats van je personage en ook door het type. Er zijn vier types welke sterk zijn tegen de één, maar zwak zijn tegen de ander. Dit maakt de positionering van je spelers ook een tactische opgave. Het kan namelijk het verschil zijn tussen winnen en verliezen.

Daarbij is er nog een onderscheid te maken in de voetbalvorm. Er zijn vier tegen vier wedstrijden en elf tegen elf wedstrijden. Vier tegen vier gebeurt in de vorm van random battles, waarin je vier specifieke spelers extra kunt trainen. Hierin krijg je een opdracht waar je aan moet voldoen. De opdrachten variëren van het als eerste scoren van een doelpunt tot het balbezit overnemen van de tegenstander. De elf tegen elf wedstrijden zijn de leukste om te doen. Deze komen voor in het hoofdverhaal en in extra competities. In de extra competities speel je tegen oude rivalen om items vrij te spelen. Dit zijn leuke extra’s en het is een fijne manier om nog meer te kunnen voetballen.

Special Attack

Het voetballen blijft ook leuk om te doen. Door de nieuwe manier van spelen is het bovendien uitdagend. Ik betrapte mezelf er in het begin vaak op om nog wel eens te verliezen. Als je de besturing eenmaal beheerst, is het een stuk makkelijker, al blijft de AI soms nog wel voor een verrassing zorgen. Het voetballen is door de speelstijl fris en steeds weer wilde ik nog een potje spelen. Hier is gelukkig ook veel gelegenheid toe. Het verhaal was in mijn playthrough zelfs op een laag pitje komen te staan, puur om meer te kunnen voetballen. Alleen als ik nieuwe tegenstanders wilde, ben ik verder gegaan met het verhaal.

Rookies worden gepest
Er is nog wel één laatste probleem dat genoemd moet worden, en dat is de herkenning. In het spel zijn veel verwijzingen naar eerdere delen en de serie verwerkt. Als nieuwe speler ken je die verhaallijnen niet. Door het gebrek aan herkenning verliest het verhaal voor deze spelers impact. Zo wordt er in het spel regelmatig verwezen naar de Alius Academy. Veel spelers van Inazuma National hebben het hier moeilijk mee. Als je niet bekend bent met Alius Academy, blijf je echter het constante gevoel hebben dat je iets mist. De makers hebben niet genoeg gedaan om dit gat op te vangen.

Al met al is dus te zeggen dat Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks een vermakelijke game is, maar zichzelf op veel vlakken te kort doet. De game is bijna lelijk te noemen en de RPG-elementen missen diepgang. Het gebrek aan herkenning zorgt er ook voor dat het verhaal niet interessant is en impact mist. De kracht van het spel is het voetballen. Dit is goed uitgewerkt en blijft leuk om te doen. Voor de kenners van Inazuma Eleven zou de score waarschijnlijk een punt hoger uitvallen, omdat voor hen herkenning van voorgaande verhaallijnen geen probleem zal zijn. Zij kunnen dus meer uit de game zullen halen. Uiteindelijk weet Inazuma Eleven: Team Ogre Attacks een moeizame 1-0 overwinning te boeken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+Voetballen is leuk! - Te weinig diepgang 6,5
+Stijl is nostalgisch... - ...maar stelt grafisch teleur