Sleeping Dogs

Wat gebeurt er als een grote uitgever stopt met de productie van een open wereld misdaadspel en een andere grote uitgever neemt deze over? Dan krijg je Sleeping Dogs. Weet het spel de hype die het heeft gecreëerd waar te maken?

Computerspellen hebben verschillende manieren om je aandacht te trekken. Soms doordat een volgend deel lang op zich laat wachten, zoals Diablo of Grand Theft Auto, soms doordat er geweldige trailers worden uitgebracht, zoals The Last of Us. In het geval van Sleeping Dogs zal het toch veelal het roerige ontwikkelproces zijn geweest dat de aandacht trok. Gestart als een idee voor een heel nieuw IP, werd het later aangekondigd als nieuw deel in de True Crime-franchise. Nadat Activision er om verschillende redenen mee stopte nam Square Enix het stokje over en hernoemde het naar Sleeping Dogs.

In Sleeping Dogs neem je de rol aan van Wei Shen. Een agent die van Amerika terugkomt naar zijn geboortestad Hong Kong. Wei gaat undercover bij de grootste georganiseerde misdaadorganisatie van Hong Kong, de triad Sun On Yee. Vervuld van wraakgevoelens om wat de Sun On Yee zijn familie heeft aangedaan, iets wat overigens nergens in het spel echt goed wordt verteld, gaat Wei op pad om de triad te stoppen. Door verschillende opdrachten te vervullen klimt hij steeds verder omhoog in de organisatie en krijgt hij toegang tot steeds vitalere informatie voor zijn politieonderzoek. Uiteraard loopt hier tussendoor de te verwachten strijd van Wei tussen zijn taak als politieagent en zijn steeds verder groeiende loyaliteit aan de Sun On Yee in hun strijd met de rivaliserende bende 18K.

Vast en nooit meer los
Eén van de dingen die werkelijk briljant is gedaan in het spel is het verhaal. Dit zit meer dan bijzonder goed in elkaar. De makers weten het personage van Wei heel goed neer te zetten. Daarnaast staat het verhaal bol van alles dat je verwacht in een misdaadverhaal in Hong Kong. Dubbelspel, verraad, vrienden op plaatsen waar je ze niet verwacht. Het verhaal grijpt je vast en laat je pas weer los als je de end credits op je scherm voorbij ziet komen. Als de graphics realistischer zouden zijn gemaakt zou je echt het idee krijgen dat je tijdens de cutscenes zit te kijken naar een parel van de Aziatische cinema. Wat ook heel goed meewerkt aan het neerzetten van de juiste sfeer zijn de dialogen. In de dialogen binnen het spel wordt regelmatig Kantonees gesproken. Hierdoor krijg je het gevoel dat je echt in Hong Kong zit. Uiteraard wordt het Kantonees keurig vertaald op je scherm voor de mensen die deze taal niet machtig zijn.

Wat heel leuk is aan het spel is dat je eigenlijk twee verhaallijnen krijgt voor de prijs van één. Aan de ene kant heb je de missies die je binnen het triadverhaal moet doorlopen. Aan de andere kant heb je een verhaallijn in de vorm van missies die je moet uitvoeren voor een politieagente die je leert kennen en die je met je nieuwe positie binnen de Sun On Yee heel goed kunt helpen met haar zaken. Als in een Quentin Tarantino-script lopen deze twee lijnen prima door elkaar heen en in elkaar over.

En actie...
Zoals je van een spel in de setting van Sleeping Dogs mag verwachten zit het boordevol actie. Doordat je steeds grotere en belangrijkere opdrachten krijgt worden de missies steeds moeilijker. Ook hebben de makers van United Front de missies heel gevarieerd gehouden. Over het algemeen zul je in de missies moeten vertrouwen op je martial arts skills, maar er zijn ook voldoende momenten waarin je zult moeten wegracen in auto’s en op motoren en achtervolgingen moet uitvoeren in speedboten. Er zijn ook meerdere puzzels in het spel waarbij je camerasystemen moet hacken of telefoonsignalen moet opsporen. Uiteraard komen er in het heetst van de strijd tussen de Sun On Yee en de 18K ook gigantische vuurgevechten voor waarbij je een keur aan wapens tot je beschikking krijgt. Wat een leuke dimensie aan het spel geeft zijn de environmental attacks. Als je in een gevecht een tegenstander vast weet te grijpen lichten er verschillende dingen in de omgeving rood op. Deze kun je dan gebruiken om je tegenstander uit te schakelen. Het maakt de gevechten des te leuker om bij je tegenstander een motorblok van een auto op zijn kop te laten vallen of om hem met zijn hoofd in een draaiende airconditioner te proppen.

Een andere leuke feature in het spel is de benadering van de werkelijkheid. De stad Hong Kong is heel goed neergezet en als je de screenshots van het spel naast foto’s van het echte Hong Kong neerlegt, zul je veel overeenkomsten zien. Ook in de namen van de twee triads zitten verwijzingen naar de werkelijkheid. De twee grootste triads in Hong Kong zijn namelijk de Sun Yee On en de 14K. Het spreekt dus voor zich dat de makers hun huiswerk voor dit spel heel goed hebben gedaan.

Get your upgrades
De gameplay is van Sleeping Dogs is ook heel goed doordacht. Binnen de open wereld van het spel heb je naast de hoofdverhaallijn ook meerdere sidemissions. Deze kun je als je wilt zonder problemen naast je neer leggen en overslaan, maar het is verstandiger om deze wel te doen. In de sidemissions kun je namelijk verschillende soorten upgrades krijgen. Hierdoor krijgt Wei betere en sterkere kungfubewegingen of krijg je betere skills in het gebruik van vuurwapens. Als je dus vastloopt in een opdracht loont het de moeite om een aantal sidemissions te doen en de opdracht opnieuw te doen nadat je één of meerdere upgrades hebt ontvangen.

Ook in de sidemissions is een grote verscheidenheid aan opdrachten verstopt. Soms zijn ze zo simpel als geld voor iemand aan een ander overhandigen zonder dat er verder iets gebeurt, maar ook zul je mensen moeten helpen ontsnappen aan de politie of één of meerdere mensen goed in elkaar moeten beuken omdat ze een npc iets hebben misdaan.

Toch jammer
Zitten er dan helemaal geen minpunten aan Sleeping Dogs? Jawel. Allereerst zijn de vijanden akelig generiek. Niet de hoofdpersonen uiteraard, maar wel het voetvolk om ze zo maar te noemen. Je moet vechten tegen vier verschillende soorten tegenstanders, elk met hun eigen vechtstijl. Elk van deze tegenstanders ziet er exact hetzelfde uit. In de grote gevechten waarin je bijvoorbeeld twintig mensen moet uitschakelen is het alsof je tegen vier vijflingen aan het vechten bent.

Ook in de omgeving gebeuren soms opzienbarende dingen. Ik zie nog steeds het beeld voor me van Wei terwijl hij op een motor naar een volgende missie gaat. Opeens staan er midden op een kruispunt twee auto’s letterlijk bovenop elkaar, waarbij de bovenste auto een vergeefse poging doet om door te rijden. Ook ben ik een paar keer tegengekomen dat er opeens een npc door een muur heen liep. Raar is het minimaal te noemen, maar het is dermate weinig voorgekomen dat het niet echt irritant begon te worden.

Ook de soundtrack van het spel was een beetje een teleurstelling. Ik mag mezelf graag onderdompelen in het geluid en de muziek van een spel, maar bij Sleeping Dogs heb ik daar geen moment de kans voor gehad. Het geheel bestaat uit een redelijk eentonige muziekstijl. Ook heeft het spel net als bij Saints Row: The Third muziekzenders die je kunt beluisteren tijdens het auto- en motorrijden, maar dan wel met zo weinig nummers dat je op een ritje naar de andere kant van de stad alle nummers wel hebt gehad.

Ik kan eigenlijk maar één ding zeggen aan het eind van het verhaal. Sleeping Dogs maakt de hype absoluut waar en meer. Het briljante verhaal houdt je in zijn greep als een Oscar-genomineerde film en de sfeer die het spel weet neer te zetten in beeld en dialoog is bijzonder goed. De gameplay is redelijk lang, de hoofdverhaallijn duurt zo’n zeventien à twintig uur, en heel gevarieerd. Het biedt voor elk wat wils. De mindere punten van het spel geven het een aantal grappige momenten tijdens het spel, maar weten je speelplezier in ieder geval niet te verpesten. Wanneer je je favoriete cd opzet tijdens het spelen heb je in Sleeping Dogs een spel dat simpelweg niet mag ontbreken in je gamescollectie.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geweldig verhaal - Generieke vijanden 9
+ Gevarieerde gameplay - Mindere soundtrack